”Töihin on joka päivä mukava tulla, sen se tuunaaminen tekee” : lukion erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnistaan ja työn tuunaamisestaan
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää lukion erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnistaan ja työn tuunaamisestaan. Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä lukiolain uudistuttua vuonna 2019 lukion erityisopettajan työnkuva on muutoksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja sen aineistonkeruumenetelmä oli teemahaastattelu. Aineisto kerättiin marraskuussa 2023 haastattelemalla viittä lukion erityisopettajaa kolmesta eri kunnasta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli työn vaatimusten ja voimavarojen malli.
Tutkimustulosten mukaan lukion erityisopettajan työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä olivat suuri työmäärä, epäselvä työnkuva, emotionaalinen kuormitus sekä esihenkilön puutteellinen tuki. Työhyvinvointia edistäviä tekijöitä olivat työpaikan ihmissuhteet, työpari tai työtiimi, työn positiiviset haastevaatimukset sekä vuosityöaikajärjestelmän mahdollistama autonomia. Lukion erityisopettajat kokivat, että voivat hallinnollisen tuen ja työssä koetun vapauden mahdollistamina tuunata työtään lisäämällä työnsä voimavaroja ja haastevaatimuksia sekä vähentämällä työnsä estevaatimuksia. Työn tuunaamisen koettiin edistävän merkittävästi työhyvinvointia ja siihen kaivattiin lisää ohjausta.
Tutkimustuloksia voi hyödyntää erityisopettajien työhyvinvoinnin ylläpitämiseen ja edistämiseen. Työn tuunaamisen mahdollistaminen ja siihen annettava ohjaus ovat keskeisiä tekijöitä työhyvinvoinnin tukemisessa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Seminaarityöt [143]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisen keinoista
Paukku, Ilari; Lindfors, Onni (2021)Tässä tutkimuksessa selvitettiin työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisesta. Tutkimuksessa haluttiin selvittää erityisopettajien työtapoja ja -välineitä, jotka koetaan tärkeänä työssä jaksamisen ... -
Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista
Välimäki, Laura (2020)Tämän proseminaarityön tarkoituksena oli selvittää työyhteisön, työntekijän omien vahvuuksien ja voimavarojen sekä työn sisällön ja työn sujumisen merkitystä laaja-alaisten erityisopettajien työhyvinvointiin. Tutkimuksessa ... -
Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia ja näkemyksiä työhyvinvoinnista
Nyholm, Minna (2014) -
Sosiaalinen media ja sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointi : sosiaalisen median tarkastelua työn vaatimusten ja voimavarojen viitekehyksestä
Kallioinen, Natalie (2019)Tässä pro gradu -tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia merkityksiä sosiaalisella medialla on sosiaalityöntekijöiden työhyvinvoinnille. Sosiaalisesta mediasta on tullut merkittävä osa kaikkien ihmisten jokapäiväistä elämää, ... -
Työn voimavarojen ja työn vaatimusten yhteys yritysjohtajien työhyvinvointiin
Pietilä, Heli (2005)