Enterprise architecture management value creation mechanisms
Abstract
Kokonaisarkkitehtuurin (KA) hallinnan väitetään luovan arvoa organisaatioille.
Tämän arvon ymmärtäminen on tärkeää kokonaisarkkitehtuurityöhön liittyvien
odotusten hallinnalle, investointianalyyseille ja kokonaisarkkitehtuurin tutkimukselle. Mahdollisen arvon lisäksi on hyödyllistä ymmärtää, ‘miten’ tämä arvo
muodostuu. Tällaisella tutkimuksella on huomattavaa uutuusarvoa alalla. Kokonaisarkkitehtuurityöhön liitettävän arvon ‘mitä’ ja ‘miten’ kysymyksiä tutkittiin
tässä työssä kirjallisuuskatsauksen, KA:n sidosryhmien kokemuksia tutkivan kyselyn ja kyselytutkimuksen tulosten analyysin avulla mahdollisten suhteiden
tunnistamiseksi. Aiemman tutkimuksen perusteella KA-työhön liitetty arvo voidaan jaotella strategiseen ja poliittiseen, tiedonhallintaan liittyvään, kommunikaatioon liittyvään, muutoskykyyn liittyvään, organisaatiosuhteisiin liittyvään,
integraatioon ja yhteentoimivuuteen liittyvään, joustavuuteen ja ketteryyteen
liittyvään, taloudelliseen ja muuhun. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella
ammattilaiset kokivat KA-työstä ratkaisuiden parempaa yhteentoimivuutta, laadukkaampaa viestintää ja tiedonjakamista, parannettua riippuvuuksien läpinäkyvyyttä ja laadukkaampaa päätöksentekoa. KA-työn tuotosten ja palveluiden laadun, kulttuurin ja asenteen KA-työtä kohtaan sekä KA-tuotosten ja -palveluiden käytön todettiin kaikkien vaikuttavan KA-työhön liitetyn arvon kokemiseen merkittävästi. Tärkeänä KA-työn arvon kannalta havaittiin arkkitehtien
osallistuminen kehitysprojekteihin, KA-kuvausten hyödyntämisen varmistaminen ja mahdollisuus kysyä arkkitehtien apua. Saaduilla tuloksilla on mahdollisia
vaikutuksia sekä tutkimukselle että liike-elämälle.
Enterprise Architecture Management (EAM) is claimed to create value to organizations. Understanding this value is important for EAM expectations management, investment analysis, and EAM research. In addition to understanding ‘what’ value can be associated with EAM, it is beneficial to understand ‘how’ that value is created. Pursuing such research is a novel endeavor. The ‘what’ and ‘how’ of EAM value were researched through literature review, a survey exploring the experiences of EAM stakeholders, and data analysis on the obtained survey results to identify relationships. Previous research suggests EAM value to fall into the categories of strategic and political, knowledge management related, communicational, transformational, inter-organizational, integration and interoperability related, flexibility and agility related, economic, and others. According to the results, higher solutions integration, better communication and information sharing, improved transparency of dependencies, and better decision making were EAM values most experienced by the professionals. Enterprise Architecture (EA) product and service quality, culture and attitude towards EA[M], and EA product and service use were all concluded to impact EAM value creation. Involving architects in development projects, ensuring the use of EA descriptions, and having the possibility to ask the architects’ assistance were seen important aspects in EAM value creation. The results have implications for both academics and industry.
Enterprise Architecture Management (EAM) is claimed to create value to organizations. Understanding this value is important for EAM expectations management, investment analysis, and EAM research. In addition to understanding ‘what’ value can be associated with EAM, it is beneficial to understand ‘how’ that value is created. Pursuing such research is a novel endeavor. The ‘what’ and ‘how’ of EAM value were researched through literature review, a survey exploring the experiences of EAM stakeholders, and data analysis on the obtained survey results to identify relationships. Previous research suggests EAM value to fall into the categories of strategic and political, knowledge management related, communicational, transformational, inter-organizational, integration and interoperability related, flexibility and agility related, economic, and others. According to the results, higher solutions integration, better communication and information sharing, improved transparency of dependencies, and better decision making were EAM values most experienced by the professionals. Enterprise Architecture (EA) product and service quality, culture and attitude towards EA[M], and EA product and service use were all concluded to impact EAM value creation. Involving architects in development projects, ensuring the use of EA descriptions, and having the possibility to ask the architects’ assistance were seen important aspects in EAM value creation. The results have implications for both academics and industry.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202402061758Use this for linking
Language
English
Copyright© The Author(s)