Eriytyvä varhaiskasvatus? : erot yksityisten ja julkisten päiväkotien lähialueissa

Abstract
Yksityiset varhaiskasvatuspalvelut ovat lisääntyneet viime vuosikymmenen aikana merkittävästi. Yksityisiä palveluja käyttävät tyypillisesti korkeammassa sosioekonomisessa asemassa olevat perheet. Tässä artikkelissa tarkastelemme, miten yksityiset ja julkiset varhaiskasvatuspalvelut sijoittuvat: onko kuntatyyppi ja alueen sosioekonominen rakenne sekä alueluokka yhteydessä siihen, millaisia varhaiskasvatuspalveluita alueelle sijoittuu? Tutkimusaineistona käytämme rekisteriaineistoja. Aineisto analysoidaan ristiintaulukoinnilla sekä multinomiaalisella logistisella regressioanalyysillä. Tulosten perusteella päiväkodin omistus- ja rahoitusmuoto ovat yhteydessä siihen, millaiselle alueelle ne sijoittuvat. Yksityiset päiväkodit ovat yliedustettuina kaupunkimaisissa kunnissa, sisemmillä kaupunkialueilla ja alueilla, joiden sosioekonominen rakenne on korkea. Eriytymiseen liittyy kuitenkin hienovaraisempia päiväkodin omistus- ja rahoitusmuotoon liittyviä eroavaisuuksia. Vanhempien varhaiskasvatusratkaisuiden tarkastelu ei yksinään riitä selittämään yksityisten ja julkisten päiväkotien asiakaskuntien sosioekonomista eriytymistä; tuloksemme viittaavat siihen, että ainakin osa eriytymisestä selittyy yksityisten ja julkisten päiväkotien erilaisilla sijainneilla.

The number of private early childhood education and care (ECEC) centers has increased during the recent decade in Finland. The clientele of private ECEC consists typically of families whose socioeconomic status (SES) is higher than on average. In this article, we examine how private and public ECEC centers in Finland are located in different types of neighborhoods. The data consisted of ownership and funding data of ECEC centers and municipality as well as zip code based data of the socioeconomic and urban structure of the areas. The data was analyzed using crosstabulation and multinomial logistic regression. The results indicate that private ECEC centers are overrepresented in urban municipalities and inner urban and high SES neighborhoods. Segregation entails also more subtle differences related to the form of ownership and funding. Based on our research, examining the parents’ early childhood education decisions alone is not sufficient to explain the socioeconomic differentiation of the clientele of private and public ECEC centers. The differentiation seems to be explained at least partly by the different locations of the ECEC centers.
Main Authors
Format
Articles Research article
Published
2023
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen kasvatustieteellinen seura
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202401171339Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
0022-927X
DOI
https://doi.org/10.33348/kvt.142131
Language
Finnish
Published in
Kasvatus
Citation
  • Ruutiainen, V., Paananen, M., & Fjällström, S. (2023). Eriytyvä varhaiskasvatus? : erot yksityisten ja julkisten päiväkotien lähialueissa. Kasvatus, 54(5), 434-449. https://doi.org/10.33348/kvt.142131
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© Suomen kasvatustieteellinen seura

Share