Miten yksilön koulutustaso vaikuttaa erilaisiin palkitsemismuotoihin osallistumiseen?

Abstract
Tutkielmassa perehdytään yksilön koulutustason merkitykseen tuotosperusteisiin palkitsemismuotoihin osallistumisen kannalta. Teoriaosuudessa palkitsemismuotoja tarkastellaan päämies-agentti-ongelman avulla. Aiemmat tutkimukset ja kirjallisuus keskittyvät työtehtävien sisältämiin riskeihin ja niistä palkitsemiseen. Tämän tutkielman hypoteesi muodostetaan yhdistämällä yksilön koulutustason vaikutus hänen riskinkarttamiseensa ja erilaisten palkitsemismuotojen riskeihin. Tutkielman hypoteesi on: ”yksilön korkeakouluttuneisuus lisää todennäköisyyttä osallistua tuotosperusteisiin palkitsemismuotoihin”. Hypoteesi saa vahvaa empiiristä tukea Euroopan elin- ja työolojen kehittämissäätiön (Eurofound) julkaiseman European Working Conditions Survey, 2015-kyselytutkimuksen (EWCS15) datan perusteella. Tutkimustulosta voidaan pitää merkittävänä, sillä aiempi kirjallisuus ja tutkimus ovat olettanut koulutustason vaikuttavan enemmänkin yksilön työtehtäviin kuin palkitsemiseen Tutkielmassa käytettävässä datassa yksilön korkeakouluttuneisuudella voidaan selittää tuotosperusteisiin palkitsemismuotoihin osallistumista työn tyypistä riippumatta.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202401121230Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share