Tekoäly ja monimutkainen ongelmanratkaisu
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tekoälytutkimuksessa on vuosikymmeniä ollut kunnianhimoisena tavoitteena itsenäisesti toimivien älykkäiden kokonaisuuksien luominen. Viime vuosien myönteisestä kehityksestä huolimatta tekoälyn ongelmanratkaisukyvyt ovat edelleen ihmistä heikommat, kun kyseessä on monimutkainen tai jäsentymätön tilanne.
Tässä tutkimuksessa on selvitetty systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmällä, mitä keskeisiä ongelmia tekoälyn ongelmanratkaisuun liittyy ja minkälaisia ratkaisuehdotuksia niihin esitetään. Kirjallisuushaun tietokantana toimi scholars.google.fi ja hakusanoina käytettiin termejä cognitive science solutions for ai complex problem solving. Tarkennettuina hakukriteereinä olivat tarkka ilmaus artificial intelligence problem solving ja julkaisuajankohta 2017–2023. Kirjallisuushaussa löytyi yhteensä 86 artikkelia, joista seulonnan jälkeen tarkasteluun jäi kahdeksan tutkimusta.
Tutkimusaineistosta tunnistetut tekoälyn ongelmanratkaisukyvyn keskeiset haasteet on jaoteltu teorian pohjalta frame-ongelman ja tiedon hankinnan ongelman kategorioihin. Frame-ongelma sisältää näkökulmat ongelman ja tavoitetilan määrittelyn vaikeudesta sekä kaikkien mahdollisten tilojen määrittelyn haasteen. Tiedon hankinnan ongelma käsittää tiedon mallintamisen ja luotettavuuden näkökulmat. Ratkaisuna em. ongelmiin tutkimusaineistossa esitettiin muun muassa erilaisiin oppimisstrategioihin, kuten siirto-oppiminen, aktiivinen oppiminen ja kokemuspohjainen oppiminen perustuvia malleja, mutta myös hakuavaruuden mallintamista ja mittaamista. Tutkimusaineiston kaikkien artikkeleiden ratkaisuehdotukset olivat hieman erilaisia, keskeisimpänä yhdistävänä tekijänä oli ihmisen hyödyntäminen tekoälyn tukena joko kouluttajana, aineiston validoijana tai ongelmatilanteen jäsentäjänä. Tutkimuksen johtopäätöksenä esitetään viitekehys, jossa aineistosta nousseet ongelmat on suhteutettu ihmisen ongelmanratkaisun kognitiiviseen prosessiin.
Tutkimus ei ole kaiken kattava katsaus tekoälyn ongelmanratkaisuun ja mahdollisiin ratkaisuihin, mutta se luo suuntaa tulevista kehitysnäkymistä sekä jäsentää tutkimusalaa kognitiotieteellisestä näkökulmasta. Tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että yhtä selkeää ratkaisua tekoälyn ongelmanratkaisukyvyn kehittämiseksi ei ole vielä kehitetty eli jatkotutkimukselle on tarvetta. Jatkotutkimuksena voisi selvittää yleistyvätkö tutkimuksen tulokset kattavammalla aineistolla tai kartoittaa tunnistettujen ratkaisujen mahdollisuuksia ja heikkouksia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Artificial Intelligence for Cybersecurity : A Systematic Mapping of Literature
Wiafe, Isaac; Koranteng, Felix N.; Obeng, Emmanuel N.; Assyne, Nana; Wiafe, Abigail; Gulliver, Stephen R. (IEEE, 2020)Due to the ever-increasing complexities in cybercrimes, there is the need for cybersecurity methods to be more robust and intelligent. This will make defense mechanisms to be capable of making real-time decisions that can ... -
Suosittelujärjestelmien eettiset haasteet
Ala-Nissilä, Samuli (2021)Suosittelujärjestelmät ovat laajasti käytettyjä työkaluja suurien tietomäärien hallintaan ja merkittävässä roolissa monissa digitaalisissa palveluissa, kuten Netflixissä ja Amazonissa. Tämä systemaattisena kirjallisuuskatsauksena ... -
Artificial general intelligence : a systematic mapping study
Kumpulainen, Samu (2021)Yleisen tekoälyn tutkimuskenttä on viime vuosina kasvattanut kiinnostustaan, mutta aihealueen monimutkaisuuden ja jakautuneisuuden vuoksi uusien tutkijoiden voi olla hankala päästä siihen sisään. Tässä tutkielmassa ... -
Conversational agents in online organization-stakeholder interactions : a state-of-the-art analysis and implications for further research
Syvänen, Salla; Valentini, Chiara (Emerald, 2020)Purpose – The purpose of this study is to review the extant literature on chatbots and stakeholder interactions to identify major trends and shed light on knowledge gaps. Design/methodology/approach – A systematic ... -
How can algorithms help in segmenting users and customers? : A systematic review and research agenda for algorithmic customer segmentation
Salminen, Joni; Mustak, Mekhail; Sufyan, Muhammad; Jansen, Bernard J. (Palgrave Macmillan, 2023)What algorithm to choose for customer segmentation? Should you use one algorithm or many? How many customer segments should you create? How to evaluate the results? In this research, we carry out a systematic literature ...