Elämää erityiskoulun jälkeen : kokemuksia opiskelu- ja työelämästä sekä elämäntyytyväisyydestä

Abstract
Tutkimuksessa tarkastellaan erityiskoulussa opiskelleiden henkilöiden elämää perusopetuksen jälkeen yhteiskuntaan sijoittumisen sekä elämäntyytyväisyyden kautta. Tutkimuksessa tuodaan esiin yksilöiden omia kokemuksia aiheesta. Tutkimus toteutettiin fenomenologisista lähtökohdista laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joihin osallistui kuusi täysi-ikäistä erityiskoulussa opiskellutta henkilöä. Analyysi tehtiin aineistolähtöisesti laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tulokset osoittivat, että kokemuksiin opiskelu- ja työelämästä sisältyi paljon haasteita, joihin liitettiin muun muassa vaikeudet löytää työtä ja omaa alaa, yksilöllisyyden heikko huomiointi sekä ennakkoluulot. Suurin osa haastateltavista oli opiskelu- ja työelämän ulkopuolella. Heistä puolet koki kuitenkin olevansa pääosin tyytyväisiä elämäänsä. Tyytyväisyys rakentui perheen ja läheisten sekä itseilmaisun mahdollisuuksien ympärille, kun taas tyytymättömyyteen liitettiin kokemuksia ennakkoluuloista ja syrjinnästä sekä työelämän vaikeuksista ja työttömyydestä. Tutkimustulokset tukevat monilta osin aiempaa tietoa elämäntyytyväisyyden osa-alueista sekä erityisopetuksessa opiskelleiden elämänkulusta. Tuloksia on tärkeää tarkastella myös syrjäytymisen näkökulmasta, sillä kohderyhmällä nähdään olevan kohonnut riski yhteiskunnasta syrjäytymiseen. Tutkimusaihe on ajankohtainen erityisopetuksen järjestelyjä kehitettäessä, ja tulokset tarjoavat näkökulmia esimerkiksi työelämän olosuhteiden edistämiseen. Laajemman ja syvemmän jatkotutkimuksen tekeminen on kuitenkin tarpeen.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312218431Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share