Mif o ženstvennosti v žurnale ”Cosmopolitan Russia” - Reprezentacii ženksoij seksual'nosti i obraza tela.

Abstract
Cosmopolitan- lehti on yksi suosituimmista naistenlehdistä Venäjällä ja se oli ensimmäinen kansainvälinen naistenlehti Neuvosto-Venäjän jälkeisenä aikana. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten naiseuden myytti ilmenee Cosmopolitan lehdessä. Tutkimukseeni sisältyy myös kauneuden myytin käsite, joka kulkee naiseuden myytin kanssa tutkimuksen edetessä osana sitä. Aineistoksi olen valinnut Cosmopolitan Shopping- lehdestä artikkelin ”Мастер-класс, Секретные Материалы”, joka on julkaistu vuoden 2016 kesäkuun numerossa. Artikkelin päätehtävänä on neuvoa lukijoita valitsemaan omalle vartalotyypilleen istuva uima-asu ja välttyä nöyryyttäviltä virhevalinnoilta, jotta he voisivat saada ihailevien miesten katseita. Teoreettisena viitekehyksenä toimii feministinen mediatutkimus ja tarkemmin ottaen Myra Macdonaldin ”Myths of femininity in the popular media” sekä Naomi Wolfin ”Kauneuden myytti” teokset. Aineiston analyysin menetelmänä käytän semioottista analyysiä Stuart Hallin oppien mukaan. Keskityn tutkimuksessani seksuaalisuuden ja kehon representaatioihin. Aineiston analyysin tulokset osoittavat, että naiseuden ja kauneuden myytti elää sekä voi hyvin vielä tälläkin vuosisadalla. Tutkimuksen tuloksista voimme myös todeta, että naiskeho asetetaan objektiksi miesten katseelle ja lehti neuvoo lukijoitaan myös peittämään sekä etsimään kehostaan mahdollisesti löytyvät ”virheet”. Naisia kehotetaan ottamaan artikkelissa esitetyt vinkit huomioon, jotta he saisivat miesten katseet ja heidän vartalonsa istuisivat yhteiskunnan raameihin.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312188371Käytä tätä linkitykseen.
Language
Russian
License
In CopyrightOpen Access

Share