Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan asiakaspolulla
Abstract
Tekoälyn käyttö ja potentiaali on kasvanut valtavasti tuoden yrityksille monia uusia tapoja vaikuttaa kuluttajiin ja vuorovaikuttaa heidän kanssaan. Tekoälyn ollessa suhteellisen uusi konsepti, kaikilla markkinoijilla ei ole ymmärrystä siitä, mitä mahdollisuuksia tekoäly voi markkinointiin tuoda. Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin mitä tekoälyn hyödynnyskohteita markkinoijalla nykyään on kuluttajan asiakaspolulla. Näiden hyödynnyskohteiden käsittely oli rajattu kuluttajamarkkinointiin jättäen yritysten välinen markkinointi käsittelyn ulkopuolelle. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa havaittiin tekoälyn tarjoavan yrityksille tapoja ymmärtää heidän asiakkaitaan paremmin, ennustaa heidän käyttäytymistään, olemaan yhteydessä asiakkaisiin ja vaikuttaa asiakaskokemukseen. Tutkielmassa selvisi että, tekoälyä voidaan hyödyntää kuluttajan asiakaspolun jokaisessa vaiheessa ottamalla käyttöön suositusjärjestelmiä, chatbotteja ja tehostamalla markkinointia jalostamalla suuresta määrästä dataa hyödyllistä informaatiota markkinoinnin käyttöön.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312188367Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish