Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLadonlahti, Tarja
dc.contributor.authorLantta, Henna
dc.contributor.authorKoistinen, Katriina
dc.date.accessioned2023-12-12T07:21:19Z
dc.date.available2023-12-12T07:21:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92246
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luku- ja laskusujuvuuden vaikeudet päällekkäistyvät sekä missä määrin katkaisuraja määrittää päällekkäisyyden esiintymistä. Lisäksi selvitettiin, miten päällekkäistyminen eroaa tyttöjen ja poikien sekä eri luokka-asteiden välillä. Tutkimusaineisto on kerätty osana Nimeämisen, sanasujuvuuden ja lukemisen taidot kouluissa -hanketta. Aineisto kerättiin seitsemältä eri koululta keväällä 2023. Tutkimukseen osallistui yhteensä 424 oppilasta ensimmäiseltä, toiselta, kolmannelta ja viidenneltä luokalta. Aineisto analysoitiin SPSS Statistics 28.0 -ohjelmistolla. Analyysimenetelmänä käytettiin ristiintaulukointia ja khiin neliötestiä. Päällekkäistyneitä luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksia esiintyi 3,3–8,0 %:lla koko aineistosta ja 15,6–18,7 %:lla niistä oppilaista, joilla oli luku- tai laskusujuvuuden vaikeuksia. Päällekkäistyneitä vaikeuksia esiintyi odotettua suuremmalla osalla oppilaista. Tytöillä päällekkäistyneitä vaikeuksia esiintyi odotettua enemmän, minkä lisäksi niitä havaittiin tytöillä enemmän kuin pojilla. Myös luokka-asteiden välillä oli eroja. Toisella luokalla erittäin heikon luku- ja laskusujuvuuden omaavia oppilaita oli kaikista eniten. Lisäksi kolmannen luokan oppilailla päällekkäistyneitä vaikeuksia esiintyi odotettua enemmän. Päällekkäistyneiden luku- sekä laskusujuvuuden vaikeuksien huomioiminen kouluissa on tärkeää oppilaiden tukemisen ja pysyvämpien vaikeuksien ennaltaehkäisemisen kannalta. Aihetta olisi tärkeää tutkia lisää laajemmalla aineistolla sekä pitkittäistutkimusasetelmalla.fi
dc.format.extent42
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherlukusujuvuus
dc.subject.otherlaskusujuvuus
dc.subject.otherpäällekkäistyminen
dc.titleLuku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistyminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312128246
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysooppilaat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright