dc.contributor.advisor | Ladonlahti, Tarja | |
dc.contributor.author | Lantta, Henna | |
dc.contributor.author | Koistinen, Katriina | |
dc.date.accessioned | 2023-12-12T07:21:19Z | |
dc.date.available | 2023-12-12T07:21:19Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92246 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luku- ja laskusujuvuuden
vaikeudet päällekkäistyvät sekä missä määrin katkaisuraja määrittää
päällekkäisyyden esiintymistä. Lisäksi selvitettiin, miten päällekkäistyminen
eroaa tyttöjen ja poikien sekä eri luokka-asteiden välillä.
Tutkimusaineisto on kerätty osana Nimeämisen, sanasujuvuuden ja
lukemisen taidot kouluissa -hanketta. Aineisto kerättiin seitsemältä eri koululta
keväällä 2023. Tutkimukseen osallistui yhteensä 424 oppilasta ensimmäiseltä,
toiselta, kolmannelta ja viidenneltä luokalta. Aineisto analysoitiin SPSS Statistics
28.0 -ohjelmistolla. Analyysimenetelmänä käytettiin ristiintaulukointia ja khiin
neliötestiä.
Päällekkäistyneitä luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksia esiintyi 3,3–8,0
%:lla koko aineistosta ja 15,6–18,7 %:lla niistä oppilaista, joilla oli luku- tai
laskusujuvuuden vaikeuksia. Päällekkäistyneitä vaikeuksia esiintyi odotettua
suuremmalla osalla oppilaista. Tytöillä päällekkäistyneitä vaikeuksia esiintyi
odotettua enemmän, minkä lisäksi niitä havaittiin tytöillä enemmän kuin pojilla.
Myös luokka-asteiden välillä oli eroja. Toisella luokalla erittäin heikon luku- ja
laskusujuvuuden omaavia oppilaita oli kaikista eniten. Lisäksi kolmannen
luokan oppilailla päällekkäistyneitä vaikeuksia esiintyi odotettua enemmän.
Päällekkäistyneiden luku- sekä laskusujuvuuden vaikeuksien
huomioiminen kouluissa on tärkeää oppilaiden tukemisen ja pysyvämpien
vaikeuksien ennaltaehkäisemisen kannalta. Aihetta olisi tärkeää tutkia lisää
laajemmalla aineistolla sekä pitkittäistutkimusasetelmalla. | fi |
dc.format.extent | 42 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | lukusujuvuus | |
dc.subject.other | laskusujuvuus | |
dc.subject.other | päällekkäistyminen | |
dc.title | Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistyminen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312128246 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |