Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistyminen
Abstract
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luku- ja laskusujuvuuden
vaikeudet päällekkäistyvät sekä missä määrin katkaisuraja määrittää
päällekkäisyyden esiintymistä. Lisäksi selvitettiin, miten päällekkäistyminen
eroaa tyttöjen ja poikien sekä eri luokka-asteiden välillä.
Tutkimusaineisto on kerätty osana Nimeämisen, sanasujuvuuden ja
lukemisen taidot kouluissa -hanketta. Aineisto kerättiin seitsemältä eri koululta
keväällä 2023. Tutkimukseen osallistui yhteensä 424 oppilasta ensimmäiseltä,
toiselta, kolmannelta ja viidenneltä luokalta. Aineisto analysoitiin SPSS Statistics
28.0 -ohjelmistolla. Analyysimenetelmänä käytettiin ristiintaulukointia ja khiin
neliötestiä.
Päällekkäistyneitä luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksia esiintyi 3,3–8,0
%:lla koko aineistosta ja 15,6–18,7 %:lla niistä oppilaista, joilla oli luku- tai
laskusujuvuuden vaikeuksia. Päällekkäistyneitä vaikeuksia esiintyi odotettua
suuremmalla osalla oppilaista. Tytöillä päällekkäistyneitä vaikeuksia esiintyi
odotettua enemmän, minkä lisäksi niitä havaittiin tytöillä enemmän kuin pojilla.
Myös luokka-asteiden välillä oli eroja. Toisella luokalla erittäin heikon luku- ja
laskusujuvuuden omaavia oppilaita oli kaikista eniten. Lisäksi kolmannen
luokan oppilailla päällekkäistyneitä vaikeuksia esiintyi odotettua enemmän.
Päällekkäistyneiden luku- sekä laskusujuvuuden vaikeuksien
huomioiminen kouluissa on tärkeää oppilaiden tukemisen ja pysyvämpien
vaikeuksien ennaltaehkäisemisen kannalta. Aihetta olisi tärkeää tutkia lisää
laajemmalla aineistolla sekä pitkittäistutkimusasetelmalla.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312128246Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Copyright© The Author(s)