dc.contributor.advisor | Liinamaa, Tarja | |
dc.contributor.author | Koivuluoma, Inka | |
dc.date.accessioned | 2023-12-07T06:41:28Z | |
dc.date.available | 2023-12-07T06:41:28Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92212 | |
dc.description.abstract | Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli luoda uutta tietoa yrittäjyyskasvatuksen tilasta yliopistokontekstissa. Tavoitteena oli kartoittaa yliopisto-opiskelijoiden ajatuksia liittyen yrittäjyyteen, yrittäjyyskasvatukseen ja yrittäjyyteen uravaihtoehtona. Aihetta tarkasteltiin sosiaalisen konstruktionismin lähtökohdista käsin diskurssianalyysin avulla.
Aineistona käytettiin kahta helmikuussa 2023 kerättyä ryhmähaastattelua, joissa haastateltiin opiskelijoita yrittäjyyteen liittyvien väittämien avulla. Tutkimukseen osallistui seitsemän opiskelijaa, jotka olivat Jyväskylän yliopiston opiskelijoita kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnasta ja humanistis-yhteiskuntatieteellisestä tiedekunnasta. Haastatteluaineiston analyysimenetelmänä käytettiin sosiaaliseen konstruktionismiin pohjautuvaa diskurssianalyysia. Diskurssianalyysi toteutettiin aineistolähtöisesti, osittain haastatteluteemoja apuna käyttäen.
Tutkimus osoitti, että yliopisto-opiskelijoiden diskursseissa yrittäjyys nähdään kuormittavana, mutta toisaalta mahdollisuutena kehittyä ja luoda omannäköistä työuraa. Yliopiston yrittäjyyskasvatuksella nähtiin merkitys myös yleisten työelämätaitojen kehittämisessä, mutta sen nähtiin palvelevan vain, jos opiskelija saa autonomisesti suunnitella omaa koulutuspolkuaan. Yrittäjyys näyttäytyi uravaihtoehtona vieraana ja epämieluisana, mutta siinä nähtiin myös mahdollisuuksia etenkin jatkuvan oppimisen ja itsensä kehittämisen näkökulmasta. Tutkimus tuotti uutta tietoa yrittäjyyskasvatuksesta opiskelijoiden näkökulmasta, jota voidaan hyödyntää yliopistokoulutuksen kehittämisessä. | fi |
dc.format.extent | 67 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | yliopistokoulutus | |
dc.title | Yliopisto-opiskelijoiden diskursseja yrittäjyydestä, yrittäjyyskasvatuksesta ja yrittäjyydestä uravaihtoehtona | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312078210 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | diskurssianalyysi | |
dc.subject.yso | yrittäjyys | |
dc.subject.yso | yrittäjyyskasvatus | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | korkea-asteen koulutus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |