The CEO effect and performance variation over time
Rönkkö, M., Maheshwaree, P., & Schmidt, J. (2023). The CEO effect and performance variation over time. Leadership Quarterly, 34(5), Article 101733. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2023.101733
Julkaistu sarjassa
Leadership QuarterlyPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2023 The Author(s). Published by Elsevier Inc.
While CEO effect scholars agree that variation in firm performance tends to persist over time and that CEOs’ performance contribution should be gauged against a changing context, recent CEO effect studies addressing these issues have made extreme but opposite claims concerning the magnitude of the CEO effect. We show why recent findings that indicate a much larger CEO effect are spurious. We also argue and empirically demonstrate that a multilevel model that includes autocorrelation can properly gauge CEOs’ performance contribution against a changing context while simultaneously avoiding confounding. Our empirical result shows that the opposite claim positing that the CEO effect is nearly indistinguishable from chance is likewise unwarranted. These findings have implications for CEO effect studies and other studies that use longitudinal firm performance data.
Julkaisija
ElsevierISSN Hae Julkaisufoorumista
1048-9843Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/184657648
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kauppakorkeakoulu [1279]
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Tutkijatohtori, SALisätietoja rahoituksesta
This research was supported in part by a grant from the Academy of Finland (grant 311309), Liikesivistysrahasto (grant 14-7574), and Marcus Wallenberg Foundation. We acknowledge the computational resources provided by the Aalto Science-IT project.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The role of personal contacts of foreign subsidiary managers in the coordination of industrial multinationals : the case of Finnish subsidiaries in Portugal
Madureira, Ricardo (University of Jyväskylä, 2004)This study attempts to extend current knowledge of inter- and intra-firm relationships in industrial markets. In particular, the study seeks to illuminate the distinction between individual and organizational actors in ... -
Big data analytics capability, marketing agility, and firm performance : a conceptual framework
Vesterinen, Mikko; Mero, Joel; Skippari, Mika (Routledge, 2024)This study proposes that the proficient use of big data enables organizations to respond swiftly to market opportunities and threats, leading to positive business outcomes. Drawing on research from marketing, information ... -
Effects of contextual variables on strategic investment decision-making styles : An empirical study from Pakistan
Imran, Sehar; Rautiainen, Antti (Elsevier BV, 2022)There is a gap in the literature of strategic investment decision making (SIDM) concerning the links between context variables, infrastructure and SIDM practices (or SIDM styles) in developing countries. This research aims ... -
Taloudellisten tekijöiden ja toimialan vaikutukset toimitusjohtajan palkitsemiseen
Lehtinen, Roope (2021)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan taloudellisten tekijöiden ja toimialan vaikutuksia Helsingin pörssin päälistalle listattujen osakeyhtiöiden toimitusjohtajien palkitsemiseen. Tutkimuksessa tarkasteltaviksi eli selittäviksi ... -
Toimitusjohtajien palkitseminen suomalaisissa pörssiyhtiöissä : toimialakohtaiset erot
Lampinen, Roosa (2021)Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee suomalaisten Helsingin pörssiin listattujen osakeyhtiöiden toimitusjohtajien palkitsemista. Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida, onko eri toimialojen välillä eroja toimitusjohtajan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.