Kielimaisemat kielikoulutuspolitiikan kohteena ja tekijänä kieliparikouluissa
From, T., Szabó, T. P., & Laihonen, P. (2023). Kielimaisemat kielikoulutuspolitiikan kohteena ja tekijänä kieliparikouluissa. In A. Pitkänen-Huhta, K. Mård-Miettinen, & T. Nikula (Eds.), Kielikoulutus mukana muutoksessa (pp. 291-309). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 16. https://doi.org/10.30660/afinla.126228
Julkaistu sarjassa
AFinLA-teemaPäivämäärä
2023Oppiaine
Soveltava kielentutkimusMonilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessaVieraat kieletApplied language studiesMultiliteracies for social participation and in learning across the life spanForeign LanguagesTekijänoikeudet
© kirjoittajat ja Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
This chapter examines the relationship between language ideologies, language education policies and linguistic landscapes in education. Our context is co-located Swedish- and Finnish-medium schools that share the school building but function as separate and administratively monolingual units. Basic education in Finland is organized separately for both national languages and the separation has been considered crucial to shelter Swedish as a de facto minority language. Therefore, co-located schools have raised some critical voices but more recently also increasing interest as multilingual learning environments. In this chapter, we examine co-located schools with a focus on linguistic landscapes and how they enable and constrain multilingual social practices and language learning. We conclude that even if co-located schools provide a linguistically diverse learning environment, the utilization of these linguistic resources for the purposes of language learning requires long-term planning.
...
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-77-9Kuuluu julkaisuun
Kielikoulutus mukana muutoksessaISSN Hae Julkaisufoorumista
2814-6298Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinla/article/view/126228Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/194677350
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Rahoitusohjelmat(t)
SäätiöLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Parents Interpreting their Children's Schoolscapes : Building an Insider's Perspective
Szabo, Tamás Péter; Troyer, Robert A. (Bloomsbury Academic, 2020) -
Nyelvi tájkép egy csallóközi és egy mátyusföldi faluban, 'The Linguistic Landscape of Two Hungarian villages in South-West Slovakia'
Laihonen, Petteri (Forum Minority Research Institute, 2012) -
Schoolscapes in Multicultural Centers in Finland : How Staff Members Perceive Multilingualism
Ishimoto, Marino (2020)This study aims at exploring how multilingualism is represented in multicultural centers in Finland, and interpretations of these representations made by the staff members in multicultural centers through the lens of ... -
Kísérlet egy összehasonlító vizsgálatra : a nyelvi tájkép dél-szlovákiai, székelyföldi és kárpátaljai falvakban
Laihonen, Petteri; István, Csernicskó (MTA TK Kisebbségkutató Intézet, 2017)A tanulmány hat falu nyelvi tájképének általános jellemzését adja, és az eredményeket összehasonlítja egyrészt egymással, másrészt korábbi, az általános nyelvi helyzetet összefoglaló munkákkal. Egy-egy olyan dél-szlovákiai, ... -
Perspectives on Translanguaging and Schoolscape : A Case Study of Romani-Speaking Children in a Hungarian School
Bassa, Laura Castañe (2022)Translanguaging in the classroom is engaging educators’ attention as a practical pedagogical choice to integrate learners’ full linguistic repertoire. This study aims at exploring how teachers, university students, and ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.