Engaging school practices and teachers’ emotional support for students’ school engagement in European schools
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia oppilaiden kouluun kiinnittymistä eurooppalaisten kasvattajien näkökulmasta. Tavoitteenamme oli selvittää, millaisia koulukäytänteitä kasvattajat käyttävät tukeakseen oppilaiden kouluun kiinnittymistä, ja oppia opettajien ajatuksia emotionaalisen tuen tarjoamisesta. Kyseessä on laadullinen tutkimus. Tietoa kouluun kiinnittävistä käytänteistä kerättiin kyselylomakkeilla ja oppilaille tarjotun emotionaalisen tuen käytänteistä teemahaastatteluilla. Molempien tutkimusten aineistot analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Analyysin taustateorioina käytettiin Finnin (1989) oppilaiden kouluun kiinnittymisen teorian osallistumisen ja tunnistamisen mallia (Participation–Identification, PI) ja Hamren ym. (2013) vuorovaikutuksen kautta oppimisen (Teaching through Interaction, TTI) -mallia. Tulokset osoittivat, että kasvattajat käyttävät koulussa käytänteitä, joilla pyritään vaikuttamaan yhteen, kahteen tai kaikkiin kolmeen kiinnittymisen tyyppiin: emotionaaliseen, behavioraaliseen ja kognitiiviseen kiinnittymistyyliin. Suurin osa koulun käytänteistä soveltui tukemaan kaikkia oppilaan kouluun kiinnittymisen osa-alueita. Kasvattajien koulukäytänteissä korostuivat erilaiset oppilaiden kouluun kiinnittymisen tukimuodot sen mukaan, mitä oppilaiden kouluun kiinnittymisen muotoa tai muotoja koulukäytänne tuki. Opettajat pitivät emotionaalista tukea tärkeänä: opettajan sensitiivisyyttä, myönteisen ilmapiirin luomista ja nuorten näkökulmien huomioonottamista. Opettajat käyttivät erilaisia keinoja tukeakseen kouluun kiinnittymistä emotionaalisella tasolla, mutta he kokivat emotionaalisen tuen antamisen osittain haastavaksi.
The purpose of this study was to examine students’ school engagement from the perspective of European educators. Our aim was to find out what kinds of school practices educators use to support students’ school engagement, and to learn teachers’ thoughts about providing emotional support. This is a qualitative study. Information on the schools’ practices of engagement was collected via questionnaires, and on their practices of emotional support provided to students via thematic interviews. The material for both research questions was analysed using theory-based content analysis. Finn’s (1989) stu-dents’ school engagement theory Participation–Identification model (PI) and Hamre et al. ’s (2013) Teaching Through Interaction (TTI) model were used as background theories for the analysis. The results showed that educators use school practices that aim to influence one, two, or all three types of engagement: emotional, behavioural and cognitive engagement style. Most of the school practices were suitable for supporting all aspects of the student’s school engagement. In the school practices of the teachers, different forms of support for students’ school engagement were emphasized, depending on which form(s) of students’ school engagement were supported by the school practice. The teachers considered emotional support to be important: the teacher’s sensitivity, creating a positive climate and regarding for adolescent perspectives. The teachers used several school practices of emotional support, but they found giving emotional support partly challenging.
The purpose of this study was to examine students’ school engagement from the perspective of European educators. Our aim was to find out what kinds of school practices educators use to support students’ school engagement, and to learn teachers’ thoughts about providing emotional support. This is a qualitative study. Information on the schools’ practices of engagement was collected via questionnaires, and on their practices of emotional support provided to students via thematic interviews. The material for both research questions was analysed using theory-based content analysis. Finn’s (1989) stu-dents’ school engagement theory Participation–Identification model (PI) and Hamre et al. ’s (2013) Teaching Through Interaction (TTI) model were used as background theories for the analysis. The results showed that educators use school practices that aim to influence one, two, or all three types of engagement: emotional, behavioural and cognitive engagement style. Most of the school practices were suitable for supporting all aspects of the student’s school engagement. In the school practices of the teachers, different forms of support for students’ school engagement were emphasized, depending on which form(s) of students’ school engagement were supported by the school practice. The teachers considered emotional support to be important: the teacher’s sensitivity, creating a positive climate and regarding for adolescent perspectives. The teachers used several school practices of emotional support, but they found giving emotional support partly challenging.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311177971Use this for linking
Language
English
Copyright© The Author(s)