Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHahn, Judit
dc.contributor.authorOhtonen, Juuso
dc.date.accessioned2023-11-15T12:12:05Z
dc.date.available2023-11-15T12:12:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91930
dc.description.abstractTermi postmoderni esiintyy jatkuvasti elokuvaa ja genreä käsittelevässä kirjallisuudessa, mutta sille ei ole tarjottu kiinteää merkitystä, joka edustaisi genren määritelmän vaativaa yhtenevää tulkintamallia, vaan se esiintyy pirstaleisena tyylikäsitteenä. Toisaalta juuri tulkinnan epävakaus ja moninaisuus ovat osa postmodernia diskurssia. Tämä tutkielma pyrkii kartoittamaan diskurssin ja genren välistä yhteyttä elokuvagenren tulkinnassa, jota aiemmassa tutkimuksessa ei ole hyödynnetty diskurssianalyysin näkökulmasta. Tutkielma vertailee postmodernin elokuvatyylin määritelmiä (Monaco 2009; Kayhan 2014; Krstić 2016; Bignell 2020) ja pyrkii vastaamaan kysymykseen kuinka postmoderni diskurssi muokkaa genren tulkintaa elokuvassa. Tutkimus pohjautuu sosiosemioottiseen tutkimusmalliin (Ridell 2006; Tseng 2017), joka yhdistää elokuvagenreen liittyviä näkökantoja (Neale 2000; Altman 2002) multimodaalisen kommunikaatioteorian viitekehyksessä (Kress 2010). Tutkimuksen kohteena on Alejandro González Iñárritun ohjaama elokuva Birdman (2014) sekä elokuvan markkinointimateriaalina toimivat traileri ja juliste. Aiemmissa tutkimuksissa Altman (2002) ja Neale (2000) ovat ehdottaneet, että Hollywood elokuvien tulkintamallit ovat kytköksissä niitä ympäröiviin teksteihin kuten julisteisiin, trailereihin sekä julkiseen keskusteluun, jotka tässä tutkimuksessa yhdistyvät elokuvan narratiivin analyysiin. Multimodaalinen diskurssianalyysi tarkastelee tekstien rakennetta ja siihen kytkeytyvää tyyliä eri medioiden kontekstissa. Tutkimus osoittaa, että Birdman (2014) elokuvan tekstuaalinen rakenne sisältää useita postmoderneja diskursseja, jotka muokkaavat genren tulkintaa, ja esittää, että tyyli on kytköksissä kulttuurikohtaisiin semioottisiin resursseihin, mikä muokkaa genren toimintaa myös tekstin siirtyessä uusiin esityskonteksteihin. Tulokset heijastavat laajempaa genreen liittyvää keskustelua, joka koskee genren tulkinnan ohjautuvuutta ja merkityksen pysyvyyttä.fi
dc.format.extent79
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.titlePostmodern discourse and film genre
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202311157948
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoelokuvataide
dc.subject.ysosemiotiikka
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysopostmodernismi
dc.subject.ysogenret
dc.subject.ysocinema (art forms)
dc.subject.ysosemiotics
dc.subject.ysodiscourse analysis
dc.subject.ysopostmodernism
dc.subject.ysogenres
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright