Description des termes a, â, an, e, schwa, ê, è, é, eu, i, î, in, o, ô, ò, on, ou, u, û et un dans les manuels de chant de García (1847), de Lemaire – Lavoix fils (1881), de Pierlot (1983) et de Hallard (2020)
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen kohteena on ranskankielisen laulupedagogiikan vokaalien kuvailu 1840-luvulta nykypäivään. Tieteellisen fonetiikan synty 1800-luvun lopussa on vaikuttanut laulupedagogiikan metodologiaan ja sanastoon. Laulupedagogiikassa pyritään ottamaan tarkasti huomioon äänifysiologian tieteellinen kuvaus ja kielten foneettiset piirteet, mutta kokoavaa tietoa laulupedagogiikan terminologian tieteellistymisestä on varsin vähän. Äänenkuljetuksen kannalta tärkein foneettinen elementti on vokaalit, jonka vuoksi tutkimuksen aineisto on rajattu koskemaan pelkästään niitä.
Korpus koostuu neljästä vokaaleja ja ääntämistä kuvaavista otteista, ja jakautuu siten myös neljään alakorpukseen: A) García, M. École de Garcia (1847), 2841 sanaa (10 termiä havainnoitu 45 kertaa, kuusi adjektiiviattribuuttia havainnoitu yhdeksän kertaa), B) Lemaire, T. – Lavoix fils, H. Le chant (1881), 2672 sanaa (18 termiä havainnoitu 118 kertaa, yksitoista adjektiiviattribuuttia havainnoitu 37 kertaa), C) Pierlot, J. Le chant (1983), 2786 sanaa (kahdeksan termiä havainnoitu 22 kertaa, kolme adjektiiviattribuuttia ja kaksi predikatiivia havainnoitu yhteensä kuusi kertaa) sekä D) Hallard, M.-P. Le français chanté (2020), 2710 sanaa, (11 termiä havainnoitu 167 kertaa, 11 adjektiiviattribuuttia ja yksi predikatiivi havainnoitu 55 kertaa).
Termien, kuten myös niitä kuvaavien adjektiiviattribuuttien sekä predikatiivien esiintymät on laskettu, minkä jälkeen adjektiiviattribuuteista sekä predikatiiveista on tehty semanttinen analyysi jaottelemalla ne seitsemään eri kategoriaan (vokaalien avoimuus, ääntöpaikka, foneettinen pituus, nasaalisuus, äänenvoimakkuus, soinnillisuus ja äänenväri) sekä lopuksi analysoimalla jokaisen tieteellisyys. Analyysin jälkeen adjektiiviattribuutteja sekä predikatiiveja on verrattu keskenään ja jokaiselle alakorpukselle on annettu vertailuluku, joka havainnollistaa niiden terminologian tieteellisyyttä. Havainnoista on tehty johtopäätökset laulupedagogiikan vokaalien kuvauksen muutoksesta käsitellyllä aikakaudella.
Tulokset osoittavat foneettisen terminologian tieteellistymisen laulupedagogiikassa jo 1800-luvun lopusta lähtien. Alakorpuksessa A keskitytään lähinnä vokaalien avoimuuden sekä äänenvärin kuvailuun, kun taas alakorpuksessa B kuvailu on laajentunut jo kuuteen kategoriaan eli vokaalien avoimuuteen, ääntöpaikkaan, foneettiseen pituuteen, nasaalisuuteen, äänenvoimakkuuteen sekä äänenväriin. Laajentunut terminologia osoittaa fonetiikan kehittymisen vaikuttaneen selvästi myös laulupedagogiikan sanastoon sekä tarkentavasti että tieteellistä terminologiaa painottavasti. Poikkeuksen muodostaa kaikista pienin alakorpus C, jonka terminologia koostuu vokaalien avoimuutta, äänenvoimakkuutta sekä soinnillisuutta kuvaavasta sanastosta. Suurin ja tieteellisin on alakorpus D, jonka terminologia koostuu vokaalien avoimuutta, tarkkaa ääntöpaikkaa, nasaalisuutta, äänenvoimakkuutta sekä äänenväriä kuvaavista adjektiiviattribuuteista sekä yhdestä predikatiivista. Vertailuluvuiltaan alakorpukset ovat järjestyksessä suurimmasta pienimpään D, B, A ja C: foneettisesti ja tieteelliseltä termistöltään alakorpus D on kaikista relevantein, kun taas alakorpus C:n relevanttius on kaikista vähäisin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
La prise en compte des besoins spécifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la série de manuels scolaires J’aime
Tikanmäki, Katriina (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, otetaanko ranskan kielen ääntämisen opetuksessa huomioon suomenkielisille vaikeat äänteet. Kielten opettamisessa yksi tärkeä painopiste on suullisessa kielitaidossa, ja ääntäminen ... -
La prononciation du français dans les séries de manuels scolaires Escalier et J'aime
Järvinen, Asta (2017)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko ääntämisen opetuksella sijaa suomalaisissa ranskan kielen oppikirjoissa. Syksyllä 2016 käyttöön otetut lukion opetussuunnitelman perusteet korostavat viestinnällisyyttä vieraiden ... -
Étude des exercices développant la prononciation et la production orale dans la série de manuels Chez Marianne
Ruuska, Hanna-Kaisa (2013)Tutkimuksessa selvitetään, millaisia ääntämistä kehittäviä tehtäviä aikuisopetukseen suunniteltu oppikirjasarja, Chez Marianne, sisältää. Tavoitteena oli tutkia, löytyykö tästä kyseisestä kolmiosaisesta kirjasarjasta ... -
Phonétique et prononciation du français pour apprenants finnophones
Kalmbach, Jean-Michel (Kielten laitos, Jyväskylän yliopisto, 2011)La Phonétique et prononciation du français pour apprenants finnophones, successeur de la Phonétique et prononciation du français – ranskan fonetiikka ja ääntäminen, est librement mise à la disposition de tous les internautes ... -
En fonetisk studie om svenskan i Sideby och Skaftung
Kiviniemi, Kirsi (2018)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää foneettisia erityispiirteitä ruotsin kielen murteessa, jota puhutaan Siipyyn ja Skaftungin kylissä Kristiinankaupungissa. Erityisesti tarkoituksena oli pyrkiä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.