Figurative language and ‘doing interculturality’ in a lingua franca : A case study from a study-abroad context
Johnson, E. (2023). Figurative language and ‘doing interculturality’ in a lingua franca : A case study from a study-abroad context. European Journal of Applied Linguistics, 11(2), 410-433. https://doi.org/10.1515/eujal-2022-0001
Julkaistu sarjassa
European Journal of Applied LinguisticsTekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Embargo päättyy: 2024-05-27Pyydä artikkeli tutkijalta
Tekijänoikeudet
© 2023 de Gruyter
Tutkimus on osoittanut, kuinka kerronnan tapahtumassa käytämme kielikuvia merkityksellistämään ja käsitteistämään kokemuksiamme. Tämän tapaustutkimuksen kohteena ovat vaihto-opiskelijoiden kulttuurienvälisen kokemuksen kerronnassa esiin nousevat metaforat, metonyymit ja hyberbolat sekä niiden lingua franca -englannille ominaiset pragmatiikan piirteet. Aihepiirin on paneuduttu vain harvoissa soveltavan kielitieteen ja kulttuurienvälisen viestinnän tutkimuksissa. Tutkimusaineisto koostui aineenopettajiksi valmistuvien eteläkorealaisten vaihto-opiskelijoiden haastatteluista, jotka tehtiin heidän lyhytkestoisen vaihtojaksonsa alkaessa ja päättyessä Suomessa. Englanti oli näissä haastateltaville ja haastattelijalle yhteinen lingua franca. Tutkimustulokset osoittavat, että tutkittavat käyttivät muun muassa liikkeen ja voiman metaforia kokemuksensa merkityksellistämiseen ja käsitteistämiseen, kun he haastattelutilanteessa konstruoivat itseään, muita ihmisiä ja tapahtumia kielikuvien avulla. Tutkittavat käyttivät vastakkaisia metaforia kuten free-strict ja metonyymejä sekä jossain määrin myös hyperbolaa kertoessaan vaihto- ja kotimaansa koulujen opetuksesta, yhteiskunnasta ja ihmisistä. Tutkimalla haastateltavien kerrontastrategioita sekä roolien ja positioiden diskursiivista rakentumista voitiin analysoida lähemmin kielikuvien osuutta kulttuurienvälisyyden kerronnassa. Analyysi osoitti, että vaihto- ja kotimaan vertailussa käytetyt kielikuvat rakentuivat vaihtomaan kannalta myönteisesti ja suotuisasti.
...
Research has shown how, in a narrative event, people give meanings to and conceptualise their experience in figurative language. The aim of this case study was to explore the figurative language which emerged in the flow of mobile students’ narrative accounts of interculturality. Pragmatic features of talk, including those specific to the lingua franca, were analysed in the participants’ use of figurative language. The data of the exploratory study derived from mobility project interviews conducted with South Korean student teachers at the beginning and end of their short-term stays in Finland. The results revealed, among other things, that metaphors of movement and force were used for ‘doing interculturality’, when the interviewees constructed themselves, others and events in figurative language in the context of the mobility project interview. Using oppositional metaphor (e.g., free-strict) as well as metonymy and hyperbole, the participants presented their views on school education, society and people in the two contexts. By exploring the narrators’ strategies for telling and their discursive construction of roles and positions, it was possible to analyse in more detail the interplay of figurative language and the narrative construction of interculturality.
...
Julkaisija
Walter de Gruyter GmbHISSN Hae Julkaisufoorumista
2192-9521Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/183431682
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“We don’t always have to talk to understand each other” : intercultural couples’ views on ELF communication and problem-solving methods
Kautiainen, Eerika (2020)Nykypäivän globalisoituneessa maailmassa monikulttuuristen parien määrä kasvaa jatkuvasti. Monikulttuuriset parit ovat pariskuntia, joilla voi olla eroavaisuuksia muun muassa kielessä ja kulttuurissa. Monikulttuuriset ... -
Cultural Knowledge as a Resource in BELF Interactions : a Longitudinal Ethnographic Study of Two Managers in Global Business
Räisänen, Tiina (Dipartimento di Lingue e Letterature Straniere dell'Università di Verona, 2019) -
Intercultural Awareness of Iranian English Language Learners : An Exploration
Edalati Kian, Zahra (Oslo Metropolitan University, 2018)The present paper reports on a qualitative study investigating how Iranian learners of English as a foreign language understand culture and the extent to which this understanding meets the needs of efficient intercultural ... -
What is intercultural communication and are we competent in it? : Perceptions of English language graduates
Holopainen, Emmi (2022)Eri kulttuuri- ja ihmisryhmien välinen kontakti on viimeisten vuosikymmenien aikana lisääntynyt globalisaation ja ihmisten kasvaneen liikkuvuuden seurauksena. Tämä on tuonut kulttuurienvälisen viestinnän osaksi myös ... -
Professional communicative repertoires and trajectories of socialization into global working life
Räisänen, Tiina (University of Jyväskylä, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.