Luokanopettajien poikkeuskoulutuksessa Kokkolassa opiskelevien taustasta, uranvalintamotiiveista ja valinnan varmuudesta

Abstract
Tässä tutkimuksessa selvitetään Kokkolassa luokanopettajien poikkeuskoulutuksessa opiskelevien opiskelijoiden taustaa, uranvalintamotiiveja, valinnanvarmuutta ja valintatyytyväisyyttä. Tutkimus kohdistui yhden vuosikurssin 37 opiskelijaan. Tutkimus tehtiin kyselynä, johon liittyi uranvalintaa ja opiskelua koskeva kirjoitelma. Uranvalintamotiiveja tutkittiin kirjoitelmasta tehdyllä sisältöanalyysillä. Useimmin esiintyneet uranvalintamotiivit olivat opettajan työn luonne, viihtyminen lasten kanssa ja lapsista pitäminen, opettajien lomat ja työajat, kiinnostuminen opetustyöstä, hyvä työllisyys sekä pätevyyden saaminen. Poikkeuskoulutusopiskelijoiden uranvalintamotiivit ovat samoja kuin normaalissa koulutuksessa opiskelevilla, mutta heillä on myös omia aikuiskoulutukseen liittyviä opiskelumotiiveja. Poikkeuskoulutusopiskelijat ovat varmoja uranvalinnastaan ja suurin osa on erittäin tyytyväisiä valintaansa. Kaikki poikkeuskoulutusopiskelijat aikovat toimia ainakin jonkin aikaa luokanopettajina. Aiottu ammatissa toimimisaika erotteli taustaltaan erilaisia poikkeuskoulutusopiskelijoita. Pisimpään luokanopettajana aikoivat toimia avoimessa korkeakoulussa ennen poikkeuskoulutusta suurimman osan opintojaan tehneet ja lyhimpään ne, joilla oli joku opettajapätevyys ennen opiskelun aloittamista.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
1991
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310246620Use this for linking
Language
Finnish
License
In Copyright
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..

Share