Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLampi, Anna
dc.contributor.authorHaarala, Teemu
dc.date.accessioned2023-10-12T06:15:41Z
dc.date.available2023-10-12T06:15:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89789
dc.description.abstractTässä kandidaatin tutkielmassa selvitettiin kirjallisuuskatsauksen metodein, mikä merkitys digitaalisella osaamisella on pienille ja keskisuurille yrityksille (PK-yritykset). PK-yritysten haasteena on niiden niukat resurssit. Digitaalisten teknologioiden myötä ne kuitenkin pystyvät parantamaan merkittävästi suorituskykyään, joustavuuttaan ja kilpailussa menestymistä. Kirjallisuudessa tunnistettiin, ettei PK-yritysten heikko digitaalisten teknologioiden käyttöönottoaste johdu kuitenkaan korkeasta hinnasta tai teknologioiden saavutettavuudesta, vaan henkilöstön heikkolaatuisesta osaamisesta, mitä tarvitaan teknologioiden hyödyntämiseen. Digitaalinen osaaminen, myöhemmin digiosaaminen, on kirjallisuudessa tulkittu hyvin usealla tavalla, minkä vuoksi sitä jouduttiin selventämään tutkimuksessa. Digiosaamisella kuvataan siis niin teknisiä kuin organisatorisia tietoja, taitoja ja osaamista, joita tarvitaan digitoituvassa ympäristössä työskentelyyn. Tutkimuksessa usein todettiin digiosaamisen olevan merkittävää PK-yrityksille, jotta ne saisivat parhaimman hyödyn digitaalisten teknologioiden käytöstä. Digiosaamisen ansiosta myös työntekijät voivat lisätä joustavuutta, edistää muutososaamista sekä ymmärtää syvällisemmin digitaalisten teknologioiden käyttöä. Koska kirjallisuus on toistaiseksi vielä hyvin tuoretta, oli digiosaamisen kehittämisen käytännön sovellutuksista vielä niukasti tietoa. Kuitenkin tutkimuksessa havaittiin organisaatio- ja johtamiskulttuurilla olevan merkitystä digiosaamisen kehittymiseen. Johtajien myönteisen asenteen digiosaamista kohtaan nähtiin edistävän digitoitumista sekä henkilökunnan digiosaamisen kehittymistä organisaatiossa. Lisäksi organisaation keskeisiä arvoja tulisi olla halu oppia, jotta digiosaaminen kehittyisi. Nähtiin myös, että digitaalisella strategialla ja sen painopisteellä on merkitystä digiosaamisen kehittymiselle. Organisaation digiosaamisen kehittyminen nähtiin tapahtuvan tehokkaasti käyttötarkoituslähtöisen käyttöönoton seurauksena, mutta todettiin myös, että PK-yritysten digitoitumispyrkimyksiin voidaan tarvita kolmannen osapuolen tukea.fi
dc.description.abstractThis Bachelor's thesis is a literature review to investigate the importance of digital competence for small and medium-sized enterprises (SMEs). SMEs face the challenge of scarce resources. However, digital technologies have the potential to significantly improve the performance, flexibility and competitive success of SMEs. However, the literature did recognizes that the low adoption rate of digital technologies by SMEs is not due to high costs or accessibility, but to the low quality of skills needed to use the technologies. There were several interpretations of digital competence, which required clarification in the research. Digital competence thus describes both the technical and organizational knowledge, skills and competences needed to work in a digitizing environment. The research often identified digital competence as essential for SMEs to get the most out of digital technologies. Digital competence also enables employees to increase their flexibility, promote change management skills and gain a deeper understanding of the use of digital technologies. As the literature is still very recent there was still a shortage of information on the practical applications of digital competence development. However, the study found that organizational and management culture plays a role in the development of digital competence. A positive attitude towards digital competence on the part of managers was seen as contributing to digitization and to the development of digital competence among staff in the organization. In addition, a willingness to learn should be a core value of the organization to develop digital competence. The digital strategy and its focus were also seen to play a role in the development of digital competence. The development of an organization’s digital competence was seen to occur effectively as a result of purpose-driven adoption, but it was also noted that third party support may be needed for SMEs' digitization efforts.en
dc.format.extent30
dc.language.isofi
dc.subject.otherdigiosaaminen
dc.subject.otherdigitaalinen transformaatio
dc.subject.otherdigital competence
dc.subject.otherdigital skills
dc.subject.otherSME
dc.subject.otherdigitalization
dc.subject.otherdigital transformation
dc.titleDigitaalisen osaamisen merkitys pienille ja keskisuurille yrityksille
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310125837
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysodigitaaliset taidot
dc.subject.ysopienet ja keskisuuret yritykset
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysokehittäminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot