Show simple item record

dc.contributor.authorJuutilainen, Maaret
dc.date.accessioned2023-10-10T06:16:08Z
dc.date.available2023-10-10T06:16:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-951-39-9782-3
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89627
dc.description.abstractThis research investigated the construction of professional agency among student teachers in Finnish primary teacher education. The dissertation consists of three sub-studies and a synthesis. In spring 2014, 22 first-year students in the primary teacher education programme participated in the research interviews. In addition, four student teachers’ writings from their fifth year of study in autumn 2017 were used as additional material for the third sub-study. The research data were analysed using thematic analysis (sub-studies I and III) and narrative analysis (sub-study II). The construction of student teachers’ professional agency was examined using the framework of sociocultural theory and social constructionism, viewing agency as constructed and manifested in the interactions and relationships between individuals and groups. The aim of this study was to investigate how student teachers’ evolving professional agency manifests in teacher education and how its construction can be supported in this context. The results of the study revealed that student teachers’ professional agency manifested in the negotiation of their future teacher identities and teacher perceptions in relation to their preconceptions, to teacher education and to the prevailing social and cultural norms for teachers. The student teachers’ agency was also evident in the students’ autonomous and collaborative actions to learn what they considered important for their future profession. The results of this study highlighted the importance of supporting the development of professional agency by utilising approaches that support students’ activity, participation and sense of community in teacher education. Another key finding of the study was the significance of teacher perceptions in the construction of teachers’ professional agency. The findings suggest that teacher agency is framed by sociocultural norms and ideals, which may be reproduced among student teachers and guide the construction of professional agency. Based on this study, it appears important to support the collaborative examination of and critical reflection on teacher perceptions in teacher education. This could enable future primary teachers to build their professional agency in line with current educational and societal challenges.en
dc.description.abstractTässä väitöstutkimuksessa selvitettiin opettajaopiskelijoiden ammatillisen toimijuuden rakentumista luokanopettajakoulutuksessa. Väitöstutkimus koostuu kolmesta osatutkimuksesta sekä yhteenveto-osasta. Tutkimushaastatteluihin osallistui 22 luokanopettajakoulutuksen ensimmäisen vuoden opiskelijaa keväällä 2014. Kolmannen osatutkimuksen lisäaineistona käytettiin neljän luokanopettajaopiskelijan kirjoitelmia heidän viidenneltä opiskeluvuodeltaan syksyllä 2017. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti temaattisen analyysin (I ja III osatutkimus) sekä narratiivisen analyysin (II osatutkimus) menetelmin. Opettajaopiskelijoiden ammatillisen toimijuuden rakentumista tarkasteltiin sosiokulttuurisen teorian ja sosiaalisen konstruktionismin viitekehyksestä käsin, yksilöiden ja ryhmien vuorovaikutuksessa ja suhteissa rakentuvana ja ilmentyvänä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten opettajaopiskelijoiden kehittyvä ammatillinen toimijuus ilmenee opettajankoulutuksessa ja miten ammatillisen opettajatoimijuuden rakentumista voidaan koulutuksessa tukea. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että opettajaopiskelijoiden kehittyvä ammatillinen toimijuus ilmeni tulevan opettajaidentiteetin sekä opettajuuskäsitysten neuvotteluna suhteessa ennakkokäsityksiin opettajuudesta, opettajankoulutuksessa opittuun sekä opettajuutta määrittäviin sosiaalisiin ja kulttuurisiin normeihin. Toimijuus ilmeni myös opiskelijoiden autonomisina ja yhteisöllisinä pyrkimyksinä oppia tulevan professionsa kannalta tärkeinä pitämiään asioita. Tutkimustulosten perusteella ammatillisen toimijuuden rakentumisen tukemisessa oli tärkeää opiskelijoiden aktiivisuutta, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukevien toimintatapojen hyödyntäminen opettajankoulutuksessa. Tutkimuksen keskeiseksi havainnoksi nousi opettajuuskäsitysten merkitys ammatillisen opettajatoimijuuden rakentumiselle. Tulokset viittaavat siihen, että opettajuutta kehystävät sosiokulttuuriset normit ja ihanteet, jotka saattavat toisintua opettajaopiskelijoiden keskuudessa ja ohjata ammatillisen toimijuuden rakentumista. Tutkimuksen tulosten perusteella on tärkeää, että opettajankoulutuksessa tuetaan opettajuuskäsitysten yhteisöllistä tarkastelua ja kriittistä reflektointia, jotta tulevat luokanopettajat voivat rakentaa ajankohtaisiin haasteisiin vastaavaa ammatillista toimijuutta.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJYU Dissertations
dc.relation.haspart<b>Artikkeli I:</b> Juutilainen, M., Metsäpelto, R.-L., & Poikkeus, A.-M. (2018). Becoming agentic teachers : Experiences of the home group approach as a resource for supporting teacher students' agency. <i>Teaching and Teacher Education, 76, 116-125. </i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.08.013"target="_blank">10.1016/j.tate.2018.08.013</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli II:</b> Juutilainen, M., Metsäpelto, R-L., Mäensivu, M. & Poikkeus, A-M. Beginning student teachers’ agency in teacher identity negotiations. <i>Teacher Development, hyväksytty julkaistavaksi.</i>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli III:</b> Juutilainen, M., Fornaciari, A., Mäensivu, M. & Metsä-pelto, R-L. Opettajankoulutuksen transformatiivinen potentiaali luokanopettajaopiskelijoiden opettajuuskäsitysten muutoksessa. <i>Arvioitavana.</i>
dc.rightsIn Copyright
dc.titleOpettajaopiskelijoiden ammatillisen toimijuuden rakentuminen luokanopettajakoulutuksessa
dc.typeDiss.
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-9782-3
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.relation.issn2489-9003
dc.rights.copyright© The Author & University of Jyväskylä
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationdoctoralThesis
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright