Tietämättömyyden tila ihmiskunnan esteenä : Ǧāhilīya islamin negaationa Sayyid Qutbin maailmankuvassa ja ǧāhilīyan ylittäminen teoksessa Maʿālim fī l-ṭarīq
Abstract
Tämä tutkielma tarkastelee egyptiläisen islamistin Sayyid Qutbin (1906-1966) poliittista filosofiaa
hänen viimeiseksi jääneessä teoksessaan Maʿālim fī l-ṭarīq. Qutbin merkittävin perintönsä filosofialle
on hänen ymmärryksensä ǧāhilīyasta. Klassinen islamilainen käsitys ǧāhilīyasta tarkoittaa
esi-islamilaista aikakautta tietämättömyyden tilana, joka poistui historiasta islamin ensimmäisen
ilmoituksen myötä. Qutbille ǧāhilīya merkitsee kuitenkin enemmän psykologista tilaa ja Qutbin
mukaan ihmiskunta onkin luisunut islamin ilmoituksesta yhä syvempään ǧāhilīyan tilaan. Qutbin
mukaan ihmiskunta pystyy elämään Jumalan tahdon mukaisesti harmonisessa tilassa niin itsensä kuin
ympäristönsä kanssa, kunhan se palaa takaisin islamin piiriin.
Tutkimukseni varsinaisena kohteena on Maʿālim fī l-ṭarīq -teoksessa esiin nostettu ǧāhilīyan käsite ja
myös kysymys siitä, minkälainen olisi qutbilainen islamilainen valtio. Tutkielmani rakentuu
diskurssianalyysin varaan, jonka avulla tarkastelen qutbilaista teoriaa erilaisten diskurssien valossa.
Luvussa kaksi luon katsauksen Qutbin ajattelun kehittymisestä elämänkerrallisessa diskurssissa,
luvussa kolme esittelen Qutbin näkemykset islamista yhteiskuntasopimusteoreettisessa ja
dialektisessa diskurssissa ja neljännessä ja viidennessä luvussa tarkastelen Qutbin teoriaa vallan
diskurssista. Kuudennessa ja päättävässä kappaleessa tarkastelen Qutbin teorian merkitystä
nykypäivänä ja esitän myös ehdotuksiani erilaisille tulokulmille islamismin tutkimukseen.
Tämä tutkielma luo historiallisen viitekehyksen Qutbin ajattelulle, paikantaa Qutbin poliittisen
ajattelun reunaehdot ja osoittaa, että Qutbin ajattelua - tai islamismia ylipäätään - ei tule sivuuttaa
pelkkänä teologisena kysymyksenä, vaan islamististen suuntausten tarkastelu edellyttää monialaista
tutkimusta niin filosofian, teologian kuin politiikan tutkimuksen kentiltä. Tärkein huomio, jonka
tutkielmani osoittaa, on siinä, että Qutbin teorian merkittävin anti on hänen näkemyksensä
mukainen ǧāhilīya sekä islamin negaationa, että oikeutuksena jihadiin. Tämä maailmojen
vastakkainasettelu taas pohjaa enemmän 1800-luvun nationalistisiin suuntauksiin kuin Koraaniin.
Tutkielmani myös osoittaa, että islamismi ei ole elimellisesti osa islamia, vaan teologisoitua
politiikkaa, jonka tarkoituksena on monopolisoida islamin käsite oman mallinsa mukaiseksi. Tästä
monopolisoimisesta kärsii myös ne muslimit, jotka eivät allekirjoita qutbilaista ekstremismiä. Tästä
syystä kamppailu islamismia vastaan edellyttää myös avointa ja tasavertaista kommunikaatiota
islamilaisen maailman kanssa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310055425Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Copyright© The Author(s)