Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSainio, Miia
dc.contributor.authorHämeenaho, Pilvi
dc.contributor.authorAro, Tuija
dc.contributor.authorTorppa, Minna
dc.contributor.authorPoikkeus, Anna-Maija
dc.coverage.temporal2020-01-13 - 2023-02-14
dc.date.accessioned2023-09-22T04:22:08Z
dc.date.available2023-09-22T04:22:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSainio, Miia; Torppa, Minna; Hämeenaho, Pilvi; Poikkeus, Anna-Maija; Aro, Tuija. (2023). <i>Hyvinvointityö ja työyhteisöjen hyvinvointi keskisuomalaisissa kouluissa 2020</i>. V. 31.3.2023. University of Jyväskylä. <a href="http://urn.fi/https://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611" target="_blank">http://urn.fi/https://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611</a>. 10.17011/jyx/dataset/89221
dc.identifier.otherjyu-resd.182318765
dc.identifier.urihttps://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611
dc.description.abstractKysely kartoittaa koettua hyvinvointia, hyvinvointityötä, työyhteisön ilmapiiriä ja toimintakulttuuria keskisuomalaisissa peruskouluissa. Aineisto kuuluu Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -hankkeeseen, joka on osa Keski-Suomen hyvinvointiosaajien (KeHO) verkoston toimintaa. Aineisto sisältää myös avovastauksia. Aluksi selvitettiin tyytyväisyyttä oppilaiden hyvinvoinnin ja koulun hyvinvointityön edistämiseen. Vastaajat arvioivat myös koulun hyvinvointityön esteitä, erilaisia kouluun, oppilaisiin ja henkilökuntaan liittyviä huolenaiheita ja omaa ammatillisen tuen tarvetta. Edelleen he luettelivat koulun eri yhteistyötahoja sekä koulussa hyödynnettyjä hyvinvointityön kyselyitä (esim. kouluterveyskysely ja MOVE), toimintamalleja (esim. kiusaamiseen puuttumiseen ja yksinäisyyden vähentämiseen) ja ohjelmia (esim. KiVa Koulu ja Liikkuva Koulu). Koulun toimintakulttuuria ja työyhteisön vuorovaikutusta kartoitettiin useilla kysymyksillä. Tiedusteltiin myös työssä jaksamisesta, psykologisista perustarpeista, työyhteisön vuorovaikutussuhteista ja palvelevasta johtajuudesta. Aineistossa on käytetty esimerkiksi mittareita BBI-9 (Bergen Burnout Inventory) ja UWES-3 (Ultra-Short Measure for Work Engagement). Katso lisätietoa kyselylomakkeen rakentamisesta kohdassa Käytön ja kuvailun oheismateriaalit. Aineiston taustamuuttujia ovat vastaajan sukupuoli, koulutus, työrooli, työkokemus, työsuhteen tyyppi, opetettava luokka-aste ja oppilashuoltoryhmään kuuluminen sekä koulutyyppi ja koulun koko. Tutkijaryhmä ja Tietoarkisto ovat muokanneet aineistoa tunnisteellisuussyistä. Tutkijaryhmä on poistanut yksityiskohtaiset taustamuuttujat tai avovastausmuuttujat (kunta, koulunumero, aineenopettajan oppiaine, tiimikuvaukset, harvinaiset koulussa käytössä olevat ohjelmat/toimintamallit/kyselyt/yhteistyötahot, tuen/lisäkoulutuksen tarve, palaute) ja uudelleenluokitellut muuttujat koulutyyppi, sukupuoli, koulutus, rooli ja oppilasmäärä. Tutkijaryhmä on myös anonymisoinut aineistoon jätetyt avovastausmuuttujat. Tietoarkisto luokitteli uudelleen opetusryhmän kokoa, erityisen tuen tarpeen oppilaita, resurssiopetusta ja oppimisympäristöä tarkastelevat muuttujat. Käytön ja kuvailun oheismateriaalit: Sainio, Miia & Hämeenaho, Pilvi. (2020). Koulun hyvinvointityön ja työyhteisön hyvinvoinnin raportti 2020: Keski-Suomi. [verkkodokumentti]. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. https://www.jyu.fi/edupsy/fi/tutkimus/hankkeet-projects/yhteistyolla-hyvinvointia-kouluyhteisoon/tietoa_tuloksista/keski-suomen-hyvinvointityon-raportti-2020.pdf [viitattu 10.1.2022] Tutkijaryhmä on käyttänyt hv- ja tk-alkuisten muuttujien rakentamisessa lähteenä: Vangrieken, K., Dochy, F., Raes, E., & Kyndt, E. (2015). Teacher collaboration: A systematic review. Educational Research Review, 15, 17-40. Tutkijaryhmä on käyttänyt hv- ja tk-alkuisten muuttujien rakentamisessa lähteenä: Reeves, P. M., Pun, W. H., & Chung, K. S. (2017). Influence of teacher collaboration on job satisfaction and student achievement. Teaching and Teacher Education, 67, 227-236. Tutkijaryhmä on käyttänyt hv- ja tk-alkuisten muuttujien rakentamisessa lähteenä: Little, J. W. (1990). The Persistence of Privacy: Autonomy and Initiative in Teachers? Professional Relations. Teach Coll Rec, 91. Tutkijaryhmä on käyttänyt resp-alkuisten muuttujien rakentamisessa lähteenä: Carmeli, A., Dutton, J. E., & Hardin, A. E. (2015). Respect as an engine for new ideas: Linking respectful engagement, relational information processing and creativity among employees and teams. Human Relations, 68(6), 1021-1047. Tutkijaryhmä on käyttänyt bbi-alkuisten muuttujien rakentamisessa lähteenä: Salmela-Aro, K., Rantanen, J., Hyvönen, K., Tilleman, K., & Feldt, T. (2011). Bergen Burnout Inventory: Reliability and validity among Finnish and Estonian managers. International Archives of Occupational and Environmental Health, 84(6), 635-645. Tutkijaryhmä on käyttänyt bbi-alkuisten muuttujien rakentamisessa lähteenä: Feldt, T., Rantanen, J., Hyvönen, K., Mäkikangas, A., Huhtala, M., Pihlajasaari, P., & Kinnunen, U. (2014). The 9-item Bergen Burnout Inventory: Factorial Validity Across Organizations and Measurements of Longitudinal Data. Industrial Health, 52, 102-112. Tutkijaryhmä on käyttänyt into-alkuisten muuttujien rakentamisessa lähteenä: Schaufeli, W., Shimazu, A., Hakanen, J., Salanova, M., & De Witte, H. (2017). An Ultra-Short Measure for Work Engagement: The UWES-3 Validation Across Five Countries. European Journal of Psychological Assessment, 1-15. Tutkijaryhmä on käyttänyt tarve-alkuisten muuttujien rakentamisessa lähteenä: Karkkola, P., Kuittinen, M., & Van den Broeck, A. (2019). Psykologisten perustarpeiden työssä täyttymisen suomenkielinen kysely [Finnish Work-related Basic Need Satisfaction questionnaire]. Psykologia, 54(2), 91-105. Tutkijaryhmä on käyttänyt tarve-alkuisten muuttujien rakentamisessa lähteenä: Broeck, A., Vansteenkiste, M., Witte, H., Soenens, B., & Lens, W. (2010). Capturing autonomy, competence, and relatedness at work: Construction and initial validation of the Work-related Basic Need Satisfaction scale. Journal of Occupational & Organizational Psychology, 83(4), 981-1002. Tutkijaryhmä on käyttänyt tarve-alkuisten muuttujien rakentamisessa lähteenä: Martela, F., Ryan, R. M., & Steger, M. F. (2018). Meaningfulness as satisfaction of autonomy, competence, relatedness, and beneficence: Comparing the four satisfactions and positive affect as predictors of meaning in life. Journal of Happiness Studies, 19(5), 1261-1282. Tutkijaryhmä on käyttänyt tarve-alkuisten muuttujien rakentamisessa lähteenä: Klassen, R. M., Yerdelen, S., & Durksen, T. L. (2013). Measuring Teacher Engagement: Development of the Engaged Teachers Scale (ETS). Frontline Learning Research, 1(2), 33-52. Tutkijaryhmä on käyttänyt esimies-alkuisten muuttujien rakentamisessa lähteenä: Van Dierendonck, D., Sousa, M., Gunnarsdóttir, S., Bobbio, A., Hakanen, J., Pircher Verdorfer, A., Cihan Duyan, Emin & Rodriguez-Carvajal, R. (2017). The Cross-Cultural Invariance of the Servant Leadership Survey: A Comparative Study across Eight Countries. Administrative Sciences, 7(2), 8. Tutkijaryhmä on käyttänyt esimies-alkuisten muuttujien rakentamisessa lähteenä: van Dierendonck, D., & Nuijten, I. (2011). The Servant Leadership Survey: Development and Validation of a Multidimensional Measure. Journal of Business and Psychology, 26(3), 249-267fi
dc.publisherTietoarkistoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleHyvinvointityö ja työyhteisöjen hyvinvointi keskisuomalaisissa kouluissa 2020en
dc.typedataset
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202309225230
dc.identifier.urnhttps://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciences
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychology
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitos
dc.contributor.laitosDepartment of Education
dc.contributor.laitosHistorian ja etnologian laitos
dc.contributor.laitosDepartment of History and Ethnology
dc.contributor.laitosPsykologian laitos
dc.contributor.laitosDepartment of Psychology
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitos
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Education
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskylä
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopisto
dc.type.urihttp://purl.org/coar/resource_type/c_ddb1
dc.identifier.doi10.17011/jyx/dataset/89221
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_ddb1
dc.rights.copyrightSainio, Miia, Hämeenaho, Pilvi and University of Jyväskylä
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.subject.ysomanagerial worken
dc.subject.ysoesihenkilötyöfi
dc.subject.ysotoimintakulttuurifi
dc.subject.ysooperational cultureen
dc.subject.ysoworking conditionsen
dc.subject.ysovuorovaikutusfi
dc.subject.ysointeractionen
dc.subject.ysotyöolotfi
dc.subject.ysooppilaatfi
dc.subject.ysoschool childrenen
dc.subject.ysowell-beingen
dc.subject.ysotoimintamallitfi
dc.subject.ysooperations modelsen
dc.subject.ysohyvinvointifi
dc.subject.ysohenkilöstöfi
dc.subject.ysostaffen
dc.subject.ysowell-being at worken
dc.subject.ysoperusopetusfi
dc.subject.ysoprimary and lower secondary educationen
dc.subject.ysowork communitiesen
dc.subject.ysoopettajatfi
dc.subject.ysoteachersen
dc.subject.ysotyöyhteisötfi
dc.subject.ysotyöhyvinvointifi
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8131
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1947
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10899
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24182
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2036
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10591
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3817
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4190
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1835
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8543
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsRestricted use due to personal information protection. You can still contact author to ask for a copy of the material.
dc.relation.funderHaukkalan säätiö sr
dc.relation.funderThe Haukkala Foundation
jyx.fundingprogramFoundation
jyx.fundingprogramSäätiö
datacite.isSupplementTo.doi10.33348/kvt.125526
datacite.isSupplementTo.doi10.23991/ef.v48i1.111065
datacite.isSupplementTo.doi10.1016/j.tatelp.2022.100013
datacite.isSupplementTo.urlhttps://bulletin.nmi.fi/2022/10/30/tuen-tarjonnan-kestavat-kaytannot-perusopetuksen-muuttuneessa-oppimisymparistossa-selviytymisesta-resilienssiin-kevaan-2020-poikkeusoloissa/
datacite.isSupplementTo.urnURN:ISBN:978-951-39-9626-0
datacite.isSupplementToHämeenaho, P., & Sainio, M. (2023). Koulujen hyvinvointityö tieteidenvälisenä tutkimuskohteena. In A. Tammela, P. Hämeenaho, J. Eronen, & J. Eilola (Eds.), <i>Hyvinvointi koettuna, kuvattuna ja tulkittuna</i> (pp. 50-67). Jyväskylän yliopisto. JYU Studies, 3. <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9626-0" target="_blank">http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9626-0</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87718">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87718</a>
datacite.isSupplementToMerjonen, P., Sainio, M., Torppa, M., Hämeenaho, P., Poikkeus, A.-M., & Aro, T. (2022). Millainen johtaminen tuki peruskoulujen henkilöstön työhyvinvointia covid-19-pandemiasta johtuneen etäkoulun aikana?. <i>Kasvatus</i>, <i>53</i>(5), 513-529. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.125526" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.125526</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85188">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85188</a>
datacite.isSupplementToHämeenaho, P., & Sainio, M. (2021). Lessons from Remote School and Work : New Vistas for Research on Children’s Well-Being. <i>Ethnologia Fennica</i>, <i>48</i>(1), 78-89. <a href="https://doi.org/10.23991/ef.v48i1.111065" target="_blank">https://doi.org/10.23991/ef.v48i1.111065</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78672">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78672</a>
datacite.isSupplementToHämeenaho, P., Sainio, M., Aro, T., Poikkeus, A.-M., Torppa, M., Tuomiranta, H., & Valtonen, H. (2022). Tuen tarjonnan kestävät käytännöt perusopetuksen muuttuneessa oppimisympäristössä : selviytymisestä resilienssiin kevään 2020 poikkeusoloissa. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>32</i>(3), 55-72. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2022/10/30/tuen-tarjonnan-kestavat-kaytannot-perusopetuksen-muuttuneessa-oppimisymparistossa-selviytymisesta-resilienssiin-kevaan-2020-poikkeusoloissa/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2022/10/30/tuen-tarjonnan-kestavat-kaytannot-perusopetuksen-muuttuneessa-oppimisymparistossa-selviytymisesta-resilienssiin-kevaan-2020-poikkeusoloissa/</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85338">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85338</a>
datacite.isSupplementToSainio, M., Nurminen, T., Hämeenaho, P., Torppa, M., Poikkeus, A.-M., & Aro, T. (2020). Koulujen henkilökunnan kokemukset oppilaiden hyvinvoinnista COVID-19-etäkouluaikana : "Osa puhkesi kukkaan. Muutamat pitivät rimaa alhaalla.". <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>30</i>(3), 12-32. <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73695">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73695</a>
datacite.isSupplementToSainio, M., Hämeenaho, P., Rönkkö, M., Nurminen, T., Torppa, M., Poikkeus, A.-M., Merjonen, P., & Aro, T. (2022). Interpersonal work resources and school personnel well-being before and after lockdown during the first phase of the COVID-19 pandemic in Finland. <i>Teaching and Teacher Education : Leadership and Professional Development</i>, <i>1</i>, Article 100013. <a href="https://doi.org/10.1016/j.tatelp.2022.100013" target="_blank">https://doi.org/10.1016/j.tatelp.2022.100013</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84792">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84792</a>


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Aineistoon ei liity tiedostoja.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright