Nuorten tiedontarpeet, tyytyväisyys ja koettu apu OmaKS:n seksuaalineuvonnan chatissa
Nuorten seksuaaliterveyden edistäminen on tärkeää, sillä nuoret ovat erityisen alttiita seksuaaliselle riskikäyttäytymiselle. Seksuaalinen riskikäyttäytyminen voi olla yhteydessä niin fyysisiin kuin psyykkisiinkin vahinkoihin, kuten sukupuolitauteihin, ei-toivottuun raskauteen, väkivaltakokemuksiin tai mielenterveyden häiriöihin. Kansainvälisesti vertailtuna suomalaisnuorten seksuaaliterveystilanne voidaan nähdä hyvänä, mutta nuorten seksuaaliterveyden edistämiseksi on edelleen tehtävä työtä. Nuorten seksuaaliterveyden edistämiseksi on tärkeää kuunnella nuorten tarpeita niin seksuaalikasvatuksen kuin seksuaaliterveyspalveluidenkin suhteen. Aiempaa tutkimustietoa suomalaisnuorten tarpeista näihin liittyen on saatavilla niukasti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten tiedontarpeita OmaKS:n seksuaalineuvonnan chatissa sekä iän ja sukupuolen yhteyttä tiedontarpeisiin ja nuorten tyytyväisyyttä ja koettua apua OmaKS:n seksuaalineuvonnan palvelusta.
Tutkimuksen aineistona käytettiin OmaKS:n seksuaalineuvonnan chatin asiakkaiden vastauksia palvelun palautekyselyyn. Vastauksista huomioitiin alle 30-vuotiaiden vastaukset (n=32). Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 28 ohjelmistolla, ja analyysimenetelminä käytettiin Fisherin tarkkaa testiä sekä Mann-Whitneyn testiä.
Tutkimuksen tulosten mukaan nuorten yleisimmät tiedontarpeet OmaKS:n seksuaalineuvonnan chattiin olivat sukupuolitautien ja raskauden ehkäisyyn liittyvät kysymykset, fantasioihin ja mieltymyksiin liittyvät kysymykset sekä kategoria ”muut”. Kysyjän iän ja murrosiän kehon muutosten sekä kysyjän sukupuolen ja ehkäisyn väliltä löytyi tilastollisesti merkitsevä yhteys (p= <0, 05); tulosten mukaan alle 18-vuotiaat ottivat yhteyttä yli 18-vuotiaita todennäköisemmin murrosiän kehon muutoksiin liittyvissä kysymyksissä ja tytöt puolestaan poikia useammin ehkäisyyn liittyvissä kysymyksissä. Kyselyyn vastanneet nuoret olivat hyvin tyytyväisiä saamaansa palveluun ja kokivat saaneensa palvelusta apua ongelmiinsa.
Jatkotutkimusta, erityisesti laadullisin menetelmin, tarvitaan aiheesta lisää, sillä nuorten tiedontarpeita kuulemalla seksuaaliterveyspalveluita ja alan ammattilaisten osaamista voidaan kehittää paremmin nuorten tarpeita vastaaviksi. Jatkotutkimusta tarvitaan myös eri ikäisten, eri sukupuolta edustavien sekä eri tavalla seksuaalisesti suuntautuneiden nuorten tiedontarpeista seksuaalisuuteen liittyvissä kysymyksissä.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29839]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Perheen merkitys suomalaisten 9-luokkalaisten nuorten seksuaalikäyttäytymisessä
Mönttinen, Maria; Tuppurainen, Mari (2011)PERHEEN MERKITYS SUOMALAISTEN 9-LUOKKALAISTEN NUORTEN SEKSUAALIKÄYTTÄYTYMISESSÄ Mönttinen, Maria ja Tuppurainen, Mari Jyväskylän yliopisto, Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta, terveystieteiden laitos, Terveyskas ... -
"Ei orgasmi kolahda kuin limupullo automaatista" : seksuaalisuuden ilmentymiä Bees & Honey palstalla 1974-1993
Hänninen, Reetta (2017)Tutkielmassa tarkastellaan Suosikki-lehdessä ilmestyneen Bees & Honey -palstalle lähetettyjä seksuaaliterveydellisiä kysymyksiä sekä niissä tapahtuneita muutoksia 1974-1993. Suosikki oli aikansa suosituin nuorten lehti ja ... -
Suomessa asuvien yläkouluikäisten maahanmuuttajanuorten seksuaaliterveystiedot
Nurmeksela, Susanna (2011)Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millainen seksuaaliterveystietämys yläkouluikäisillä maahanmuuttajanuorilla on. Tutkimuksessa tarkastellaan iän, sukupuolen, luokka-asteen, maassaoloajan ja kouluvuosien yhteyttä ... -
Suomalaisnuorten seksuaalikasvatus ja seksuaaliterveystiedot oppilaan ja koulun näkökulmasta : arviointia terveyden edistämisen viitekehyksessä
Liinamo, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)This doctoral dissertation explored the implementation of and changes in sexual education in 8th and 9th grades of comprehensive school, as well as the effect of specific programmes on the provision of sexual education. ...