dc.contributor.author | Willström, Laura | |
dc.date.accessioned | 2023-09-13T05:41:14Z | |
dc.date.available | 2023-09-13T05:41:14Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89054 | |
dc.description.abstract | Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelin opiskelijoiden kokemia tunteita lukiossa järjestettävällä Dansa med språk -opintojaksolla. Dansa med språk on Tampereen yhteiskoulun lukiossa järjestettävä vapaaehtoinen opintojakso, jossa yhdistyvät tanssi ja ruotsin kieli. Tutkielman aineisto muodostui osallistuvasta havainnoinnista sekä opiskelijoiden kurssipäiväkirjoista. Osallistuvan havainnoinnin avulla sain tietoa opintojaksolla ilmenevien tunteiden kehollisesta ilmenemisestä ja materiaalisesta ympäristöstä. Kurssipäiväkirjoissa opiskelijat kuvasivat tunnekokemuksiaan sanallisesti. Luin kerättyä aineistoa rinnakkain uusmaterialistisen teorian kanssa. Analyysissä keskityin kolmeen aineistosta nousseeseen toimijaan, jotka muodostivat yhteenkietoutumia opintojaksolla ilmenevien tunteiden kanssa. Tutkielman tuloksissa analysoin kolmea yhteenkietoutumaa, jotka olivat aika & tunteet, tila & tunteet, sekä vuorovaikutus & tunteet.
Tuloksista kävi ilmi, että opiskelijoiden positiiviset kokemukset tanssista heijastuivat kurssin aikana koettuihin, ruotsin kieleen liittyviin tunteisiin. Tilaan liittyvissä tunteissa korostui yhteisöllisyys, joka liittyi yhteisen liikkeen sekä yhdessä koettujen kokemusten kautta muodostuneeseen jaettuun tilaan. Myös vuorovaikutusmuodolla oli yhteys koettuihin tunteisiin: tanssi ja kehollinen ilmaisu tukivat opiskelijoiden ruotsinkielistä vuorovaikutusta, mikä lisäsi opiskelijoiden osallisuutta. Tanssilliseen kielenoppimiseen liittyvistä tunteista näyttää olevan niukasti tutkimustietoa, mutta yhteisöllisyyden kokemukset sekä fyysisen liikkeen kautta tuotettu vuorovaikutus ovat nousseet esille myös aiemmissa tanssin ja kielenopetuksen yhdistämistä koskevissa tutkimuksissa. | fi |
dc.format.extent | 30 | |
dc.language.iso | sv | |
dc.subject.other | kehollinen oppiminen | |
dc.title | Gymnasieelevernas känslor på kursen "Dansa med språk" | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202309135077 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | tanssi | |
dc.subject.yso | lukio | |