Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorWillström, Laura
dc.date.accessioned2023-09-13T05:41:14Z
dc.date.available2023-09-13T05:41:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89054
dc.description.abstractTässä kandidaatintutkielmassa tarkastelin opiskelijoiden kokemia tunteita lukiossa järjestettävällä Dansa med språk -opintojaksolla. Dansa med språk on Tampereen yhteiskoulun lukiossa järjestettävä vapaaehtoinen opintojakso, jossa yhdistyvät tanssi ja ruotsin kieli. Tutkielman aineisto muodostui osallistuvasta havainnoinnista sekä opiskelijoiden kurssipäiväkirjoista. Osallistuvan havainnoinnin avulla sain tietoa opintojaksolla ilmenevien tunteiden kehollisesta ilmenemisestä ja materiaalisesta ympäristöstä. Kurssipäiväkirjoissa opiskelijat kuvasivat tunnekokemuksiaan sanallisesti. Luin kerättyä aineistoa rinnakkain uusmaterialistisen teorian kanssa. Analyysissä keskityin kolmeen aineistosta nousseeseen toimijaan, jotka muodostivat yhteenkietoutumia opintojaksolla ilmenevien tunteiden kanssa. Tutkielman tuloksissa analysoin kolmea yhteenkietoutumaa, jotka olivat aika & tunteet, tila & tunteet, sekä vuorovaikutus & tunteet. Tuloksista kävi ilmi, että opiskelijoiden positiiviset kokemukset tanssista heijastuivat kurssin aikana koettuihin, ruotsin kieleen liittyviin tunteisiin. Tilaan liittyvissä tunteissa korostui yhteisöllisyys, joka liittyi yhteisen liikkeen sekä yhdessä koettujen kokemusten kautta muodostuneeseen jaettuun tilaan. Myös vuorovaikutusmuodolla oli yhteys koettuihin tunteisiin: tanssi ja kehollinen ilmaisu tukivat opiskelijoiden ruotsinkielistä vuorovaikutusta, mikä lisäsi opiskelijoiden osallisuutta. Tanssilliseen kielenoppimiseen liittyvistä tunteista näyttää olevan niukasti tutkimustietoa, mutta yhteisöllisyyden kokemukset sekä fyysisen liikkeen kautta tuotettu vuorovaikutus ovat nousseet esille myös aiemmissa tanssin ja kielenopetuksen yhdistämistä koskevissa tutkimuksissa.fi
dc.format.extent30
dc.language.isosv
dc.subject.otherkehollinen oppiminen
dc.titleGymnasieelevernas känslor på kursen "Dansa med språk"
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202309135077
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysotanssi
dc.subject.ysolukio


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot