Gymnasieelevernas känslor på kursen "Dansa med språk"
Abstract
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelin opiskelijoiden kokemia tunteita lukiossa järjestettävällä Dansa med språk -opintojaksolla. Dansa med språk on Tampereen yhteiskoulun lukiossa järjestettävä vapaaehtoinen opintojakso, jossa yhdistyvät tanssi ja ruotsin kieli. Tutkielman aineisto muodostui osallistuvasta havainnoinnista sekä opiskelijoiden kurssipäiväkirjoista. Osallistuvan havainnoinnin avulla sain tietoa opintojaksolla ilmenevien tunteiden kehollisesta ilmenemisestä ja materiaalisesta ympäristöstä. Kurssipäiväkirjoissa opiskelijat kuvasivat tunnekokemuksiaan sanallisesti. Luin kerättyä aineistoa rinnakkain uusmaterialistisen teorian kanssa. Analyysissä keskityin kolmeen aineistosta nousseeseen toimijaan, jotka muodostivat yhteenkietoutumia opintojaksolla ilmenevien tunteiden kanssa. Tutkielman tuloksissa analysoin kolmea yhteenkietoutumaa, jotka olivat aika & tunteet, tila & tunteet, sekä vuorovaikutus & tunteet.
Tuloksista kävi ilmi, että opiskelijoiden positiiviset kokemukset tanssista heijastuivat kurssin aikana koettuihin, ruotsin kieleen liittyviin tunteisiin. Tilaan liittyvissä tunteissa korostui yhteisöllisyys, joka liittyi yhteisen liikkeen sekä yhdessä koettujen kokemusten kautta muodostuneeseen jaettuun tilaan. Myös vuorovaikutusmuodolla oli yhteys koettuihin tunteisiin: tanssi ja kehollinen ilmaisu tukivat opiskelijoiden ruotsinkielistä vuorovaikutusta, mikä lisäsi opiskelijoiden osallisuutta. Tanssilliseen kielenoppimiseen liittyvistä tunteista näyttää olevan niukasti tutkimustietoa, mutta yhteisöllisyyden kokemukset sekä fyysisen liikkeen kautta tuotettu vuorovaikutus ovat nousseet esille myös aiemmissa tanssin ja kielenopetuksen yhdistämistä koskevissa tutkimuksissa.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202309135077Käytä tätä linkitykseen.
Language
Swedish