Show simple item record

dc.contributor.authorAuvinen, Elina
dc.date.accessioned2023-08-30T07:03:14Z
dc.date.available2023-08-30T07:03:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-951-39-9715-1
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88774
dc.description.abstractIn today’s intensifying and turbulent working life, employees and organizations highly value ways of supporting careers that promote happiness, health and productivity. This dissertation examined the role of leadership-related motivation (Motivation to Lead, MTL; Chan & Drasgow, 2001) as a personal resource in the sustainable career construction of highly educated Finnish leaders. This was done using both variable- and person-centered methods with cross-sectional, longitudinal, hierarchical, qualitative and quantitative data. In Study I, individual paths to leadership were examined. The results showed that for many leaders context-related and non-agentic as well as person-related and agentic factors lay behind their leader role occupancy. Intrinsic factors for leader role occupancy were associated with both better leader and follower occupational well-being. Context-related factors were associated with poor occupational well-being for both leaders themselves and their followers. Study II examined leadership motivation in more detail, focusing on its dimensionality and associations with career sustainability indicators. The analysis yielded four different MTL profiles. The leaders in these profiles differed in their indicators of career sustainability, i.e., occupational well-being, leadership-related career intentions, and follower assessments. Profiles characterized by high Affective-Identity MTL showed the most favorable outcomes, while those with the lowest AI-MTL or overall MTL were unfavorable for both the leaders themselves and their followers. Study III empirically tested the hypothesis presented in Study II on MTL as a personal resource. The results showed, over a two-year follow-up, that leadership motivation can buffer against burnout when leaders are faced with intensified job planning and career-related demands. MTL is potentially a vital personal resource for leaders in sustaining and/or strengthening their careers. The results of this research may be valuable in efforts to foster leader self-awareness and career management at both the individual and organizational level.en
dc.description.abstractNykypäivän intensiivistyneessä työelämässä on tarpeen tukea sellaisten työurien rakentumista, jotka tuottavat onnellisuutta, terveyttä ja tuottavuutta – niin yksilön, yritysten kuin koko yhteiskunnankin näkökulmasta. Väitöskirjassani tarkasteltiin kestävien työurien rakentumista erityisesti korkeasti koulutettujen johtajien johtamismotivaation (Motivation to Lead; Chan & Drasgow, 2001) näkökulmasta: johtamismotivaation ajateltiin edesauttavan kestävän johtajauran rakentumista. Väitöskirjassa hyödynnetty kyselyaineisto koostui 1031 johtajasta, hierarkkisesta johtaja-alaisaineistosta (242 johtajaa ja heidän yhteensä 990 alaistaan), sekä johtajien seuranta-aineistosta (N= 250). Osatutkimus I tarkasteli yksilöllisiä polkuja johtajuuteen. Tulokset osoittivat, että niin itsestä kumpuavia ja toimijuutta osoittavia syitä kuin myös toimintaympäristöstä kumpuavia ja ei-toimijuuteen liittyviä syitä mainittiin perusteluina nykyisissä johtotehtävissä toimimiselle. Ensiksi mainitut sisäiset syyt olivat yhteydessä parempaan työhyvinvointiin sekä johtajan itsensä että hänen alaistensa kannalta. Toimintaympäristöstä kumpuavat syyt taas yhdistyivät huonompaan työhyvinvointiin. Osatutkimus II tarkasteli johtamismotivaatiota yksityiskohtaisemmin yksilöllisellä tasolla sekä sen yhteyksiä erilaisiin kestävän työuran indikaattoreihin. Henkilökeskeinen tutkimusote toi esille johtajien erot johtamismotivaatiossa: neljä erilaista johtamismotivaatioprofiilia tunnistettiin tutkitusta joukosta. Eri profiilien johtajat erosivat toisistaan työhyvinvoinnissa, johtajuuteen liittyvissä urasuunnitelmissa sekä alaistensa antamissa arvioissa. Osatutkimus III tarkasteli empiirisesti edeltävässä tutkimuksessa esitettyä hypoteesia johtamismotivaatiosta henkilökohtaisena voimavarana. Tässä kaksivuotisessa seurantatutkimuksessa havaittiin, että etenkin sisäsyntyinen ja epäitsekäs johtamismotivaatio suojasivat johtajaa työuupumukselta tilanteessa, jossa johtaja koki intensiivistyneitä oman työn tai uran suunnittelun vaatimuksia. Yhteenvetona todettakoon, että johtamismotivaatiota voidaan pitää lupaavana henkilökohtaisena voimavarana, joka luo ja voi vahvistaa kestävän työuran edellytyksiä. Väitöskirjani tuloksia voidaan soveltaa käytäntöön sekä yksilö- että organisaatiotasolla lisäämään ja edistämään johtajien itsetuntemusta ja uranhallintaa.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJYU Dissertations
dc.relation.haspart<b>Artikkeli I:</b> Auvinen, E., Huhtala, M., Rantanen, J., & Feldt, T. (2021). Drivers or Drifters? The “Who” and “Why” of Leader Role Occupancy : A Mixed-Method Study. <i>Frontiers in Psychology, 12, Article 573924.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.573924"target="_blank">10.3389/fpsyg.2021.573924</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli II:</b> Auvinen, E., Huhtala, M., Kinnunen, U., Tsupari, H., & Feldt, T. (2020). Leader motivation as a building block for sustainable leader careers : the relationship between leadership motivation profiles and leader and follower outcomes. <i>Journal of Vocational Behavior, 120, Article 103428.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1016/j.jvb.2020.103428"target="_blank">10.1016/j.jvb.2020.103428</a>. JYX: <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70410"target="_blank"> jyx.jyu.fi/handle/123456789/70410</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli III:</b> Auvinen, E., Mauno, S., & Feldt, T. (2023). Towards sustainable leader career in intensified working life: personal resources perspective. <i>Submitted manuscript.</i>
dc.rightsIn Copyright
dc.titleBuilding sustainable careers : Motivation to Lead as a resource for leaders
dc.typeDiss.
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-9715-1
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.relation.issn2489-9003
dc.rights.copyright© The Author & University of Jyväskylä
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationdoctoralThesis
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright