Impact of positive credit register on the lending process in Finnish retail credit market
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä pro gradu –tutkielma tutkii Suomessa keväällä 2024 käyttöön tulevan Positiivisen luottotietorekisterin vaikutusta kuluttajaluottoja myöntävien luotonantajien luotonmyöntöprosessiin. Positiivinen luottotietorekisteri on valmisteilla oleva rekisteri, joka kerää ja kokoaa tiedot kuluttajien luotoista sekä tuloista. 2026 rekisteriin lisätään tiedot luonnollisille henkilöille elinkeinotoimintaa varten myönnetyistä luotoista. Rekisterin kehittäjänä sekä sen ylläpitäjänä toimii Verohallinnon Tulorekisteriyksikkö, jonka kanssa tämä tutkimus on tehty yhteistyössä. Luottotietorekistereitä voidaan pitää vastauksena epäsymmetriseen informaatioon. Epäsymmetrisellä informaatiolla tarkoitetaan tilannetta, jossa transaktion yhdellä osapuolella on enemmän informaatiota kuin toisella. Luottotietorekisterit ovat maailmalla hyvin yleisiä ja Suomi onkin yksi harvoista EU-maista, joissa positiivista luottotietorekisteriä ei ole vielä käytössä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luotonantajat odottavat, että positiivinen luottotietorekisteri tulee vaikuttamaan heidän luotonmyöntöprosessiinsa. Tutkimuksessa osana luotonmyöntöprosessia nähdään itse luotonmyöntöprosessiin liittyvät yksityiskohdat, joita ovat mm. sähköinen asiakkaan tunnistaminen, automatisoitu luottopäätös ja luottokelpoisuuden arviointi. Lisäksi osana prosessia voidaan nähdä hinnoittelu, kustannukset sekä riskit. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena kyselylomakkeella, jossa kohderyhmänä oli Suomessa kuluttajaluottoja myöntävät luotonantajat. 21 luotonantajaa vastasi kyselyyn.
Tämän opinnäytetyön tulosten mukaan positiivinen luottotietorekisteri tulee vaikuttamaan Suomen vähittäislainamarkkinoiden luotonantajien luotonantoprosesseihin. Vaikutukset vaihtelevat erityyppisten luotonantajien välillä. Siitä huolimatta, että luotonantajien ryhmä on monimuotoinen, tulokset olivat melko yhdenmukaisia. Voidaan sanoa, että vaikka lainanantajat näkevät positiivisessa luottotietorekisterissä myös kustannuksia ja riskejä, suurin osa heistä suhtautuu optimistisesti ja he näkevät paljon mahdollisuuksia päivittää luotonmyöntöprosessejaan ja -järjestelmiään tämän muutoksen yhteydessä.
...
This master's thesis examines the impact of the Positive credit register, which will come into use in Finland in the spring of 2024, on the lending process of lenders granting loans for consumers. The Positive credit register is a new register that will collect and compile information about consumers' credit and income. In 2026, information on loans granted to natural persons for business activities will also be added to the register. The Income Register Unit of the Tax Administration acts as the developer and administrator of the register and this study is conducted in a collaboration with them. Credit registers are considered to be a response to the problem of asymmetric information. Asymmetric information refers to a situation where one part of the transaction has more information than the other. Credit registers are globally very common, and Finland is one of the few EU countries where a Positive credit register is not yet in use.
The aim of the study was to find out how lenders expect that the Positive register will affect their lending process. In this study, as a part of the lending process is seen details such as electronic customer identification, automated credit decision and credit-worthiness assessment. In addition, pricing, costs and risks are also considered as a part of the process. The research was conducted by using a quantitative survey, where the target group was the lenders who grant loans for consumer in Finland. 21 lenders responded to the survey.
According to the results of this thesis, the Positive credit register will affect the lending processes of the lenders in the Finnish retail credit market and the effects vary between different type of lenders. Still, even in this complex group of operators, the results were fairly consistent. Overall, it seems that although the lenders see costs and some risks in the Positive credit register, most of them are optimistic and see lot of potential to upgrade their lending processes and systems in connection with this change.
...




Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25585]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Use of antidepressants among Finnish family caregivers : a nationwide register-based study
Mikkola, Tuija M.; Kautiainen, Hannu; Mänty, Minna; von Bonsdorff, Mikaela B.; Koponen, Hannu; Kröger, Teppo; Eriksson, Johan G. (Springer, 2021)Purpose: The purpose of this study was to compare the use of antidepressants over 6 years between family caregivers providing high-intensity care and a matched control population using register-based data. Methods: The ... -
Velka, vararikko ja tuomio : konkurssi ja sen merkitykset 1800-luvun suomalaisissa kaupungeissa
Turunen, Riina (University of Jyväskylä, 2017)This dissertation makes use of legal documents and ancillary official sources revealing the life courses of individuals to explore the implications of bankruptcy and the meanings attached to it at a time when Finnish ... -
Essays on the economics of small business finance
Ylhäinen, Ilkka (University of Jyväskylä, 2013) -
Consumer behaviour and decision-making process of mature consumers in Finnish retail environment
Westerholm, Max (2021)Maailman ikärakenne vanhenee jatkuvasti ja asiakassegmentit, jotka koostuvat senioreista, kasvavat entisestään. Nämä segmentit eivät ole pelkästään suuria ihmismäärältään, vaan myös varakkaita sekä halukkaita käyttämään ... -
The impact of digitalization on marketing communications measurement process : case of global B2B industrial companies
Järvinen, Joel (2011)The stature of marketing communications function is under a threat within the firms. As the board of management tends to demand the profitability of all business activities, marketing practitioners have for a long time ...