Luokanopettajaopiskelijoiden tunneäly ja sen kehitys ensimmäisen opintovuoden aikana
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opettajaksi opiskelevien tunneälyä ja sitä, kehittyykö se heidän ensimmäisen opintovuotensa aikana.
Kyselylomakeaineisto on kerätty luokanopettajaopiskelijoilta ensimmäisen opintovuoden syksyllä (2021) ja keväällä (2022). Tutkimuksessa käytettiin SREIS (Self Rated Emotional Intelligence Scale) kyselyä, jolla opiskelijat (N = 63) itsearvioivat tunteiden havaitsemisen, tunteiden hyödyntämisen, tunteiden ymmärtämisen ja tunteiden säätelyn taitoja. SREIS-mittarin alaskaalat mittaavat yksilön kykyä: havaita toisten kokemia tunteita, ymmärtää miksi tunteita koetaan, hyödyntää tunteita omassa ja muiden toiminnassa, sekä säädellä omia ja muiden tunteita. Tuloksista selvitettiin, tapahtuuko tunneälyssä, tai sen osa-alueissa, muutosta opiskelijoiden ensimmäisen lukuvuoden aikana.
Tunneälyä tutkittiin tarkastelemalla aineistosta saatuja tilastollisia tunnuslukuja. Tunneälyn muutoksien selvittämiseen käytettiin Wilcoxonin merkittyjen järjestyslukujen testiä. Kävi ilmi, että opiskelijat arvioivat sekä tunneälynsä tason kokonaisuutena että sen osa-alueet melko korkeiksi. Asteikolla 1–5 tunneälyä kokonaisuutena kuvaavan summamuuttujan keskiarvo koko aineistossa oli lukuvuoden alussa syksyllä 3.64 (keskihajonta = .48) ja saman lukuvuoden keväällä 3.69 (keskihajonta = .53). Korkeimmaksi opiskelijat arvioivat tunteiden havaitsemisen tason ensimmäisen opiskeluvuoden syksyllä (ka = 4.11, kh = .68) ja ensimmäisen opiskeluvuoden keväällä (ka = 4.16, kh = .77). Opiskelijoiden tunneälyä mittaavassa kokonaispistemäärässä tai tunneälyn osa-alueissa tunteiden ymmärtäminen, tunteiden havaitseminen ja tunteiden hyödyntäminen, ei tapahtunut muutoksia. Sen sijaan osa-alue, tunteiden säätely, kasvoi ensimmäisen opintovuoden aikana tilastollisesti merkitsevästi (Z=2.673, p = 0.008).
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Keitä me olemme? : kartoitus ensimmäisen vuoden luokanopettajaopiskelijoiden koulutus- ja perhetaustasta, uskonnollisesta vakaumuksesta, poliittisesta kannasta sekä hyvinvoinnista
Keränen, Saara; Kunnari, Anna (2015)Tämä tutkimus on kartoitus Jyväskylän luokanopettajaopiskelijoiden ensimmäisen vuosikurssin opiskelija-aineksesta. Olemme selvittäneet tämän opiskelijaryhmän perustietoja sekä ominaisuuksia. Iän, sukupuolen ja siviilisäädyn ... -
Emotional intelligence in Greek teacher education : Findings from a short intervention
Kyriazopoulou, Myrto; Pappa, Sotiria (Springer Science and Business Media LLC, 2023)Emotional intelligence (EI) is widely known to be crucial for professional development in education, and it is a curricular component of Greek teacher education. Still, there is little information available on student ... -
Tukea, turvaa vai suoritus muiden joukossa? : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana
Toivanen, Jenni (2013)TIIVISTELMÄ Toivanen, Jenni. TUKEA, TURVAA VAI SUORITUS MUIDEN JOUKOSSA? Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän ... -
Työelämään siirtymisen valmiudet luokanopettajaopiskelijoiden kokemina
Tikkanen, Ari (2009) -
Opettaminen, tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa
Mäkinen, Sini; Eskonsipo, Roosa (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden tunteiden vaikutusta heidän kokemaansa toimijuuteen. Lisäksi tutkimuksen kohteena oli selvittää miten suomalaisten ja ranskalaisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.