Show simple item record

dc.contributor.advisorSuni, Minna
dc.contributor.authorKoskela, Weera
dc.date.accessioned2023-06-22T06:23:18Z
dc.date.available2023-06-22T06:23:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88016
dc.description.abstractTässä maisterintutkielmassa tarkastelen, miten aikuisten suomi toisena kielenä -oppijoiden kuuluminen rakentuu toimintayhteisöissä Suomessa ja miten niiden kielelliset käytänteet vaikuttavat tähän. Tutkielman aineisto koostuu neljästä nauhoitetusta ja litteroidusta haastattelusta, jotka keräsin syksyn 2022 aikana. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Miten haastateltavien kuuluminen paikallisiin toimintayhteisöihin rakentuu heidän kertomustensa perusteella? 2. Millaiset kielenkäyttötilanteet ja -tavat ovat haastateltavien kokemusten mukaan edistäneet ja millaiset estäneet heidän kuulumistaan paikallisiin toimintayhteisöihin? Käsittelen aineistoa narratiivisen analyysin sekä sisällönanalyysin keinoin. Muodostan tutkimuskysymysten kannalta relevanteista aineisto-osista tyyppikertomuksia, joita tarkastelen sosiaalisiin ryhmiin sekä paikkaan kuulumisen kautta. Osallistujille keskeiset sosiaaliset toimintayhteisöt jakautuvat rakenteellisiin ja vapaamuotoisiin. Ensimmäiset ovat lähtökohtaisesti suomenkielisiä, ja niitä edustaa aineistossa erityisesti työpaikan yhteisö. S2-oppijan kuuluminen rakenteellisiin toimintayhteisöihin muovautuu pitkälti lingua francana toimivan englannin käytön kautta. Se toimii tilanteisena osallistajana mutta samalla poissulkee mahdollisuuksia suomen kielen oppimiseen ja pitkäaikaiseen osallisuuden rakentumiseen. Vapaamuotoiset yhteisöt ovat usein monikielisiä, ja niille ominaista on limittäiskieleily, mikä edistää S2-oppijan kuulumisen kokemusta tarjoamalla hänelle osallisuuden ja asiantuntijuuden positioita. Kertomukset paikkaan kuulumisesta muodostavat kuvitteellisen Suomi-toimintayhteisön, joka edustaa ideologioita suomalaisuudesta ja suomenkielisyydestä. Nämä ideologiat näkyvät esimerkiksi S2-oppijoiden oletettuun taustaan pohjautuvina oletuksina heidän kielitaidostaan ja siten toimijuuden mahdollisuuksien säätelemisenä. Kaikki osallistujat kokevat kuuluvansa joihinkin sosiaalisiin toimintayhteisöihin, mutta kukaan heistä ei ilmaise samanlaista kokemusta paikallisuudesta kumpuavaa Suomi-toimintayhteisöä kohtaan. Kuuluminen määrittyy analyysin pohjalta prosessiksi, joka rakentuu yksilön itsestään ja jäsenyydestään muodostamista käsityksistä ja toimintayhteisöjen tarjoamista mahdollisuuksista. Kieli on keskeinen väline sosiaalisen ja paikallisen kuulumisen osoittamisessa, luomisessa ja rajoittamisessa.fi
dc.format.extent60
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleAikuisten S2-oppijoiden kuulumisen rakentuminen paikallisissa toimintayhteisöissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306224071
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysonarratiivinen tutkimus
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysokielenkäyttö
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysoyhteisöt
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoosallistuminen
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright