Critical evaluation of online reading and comprehension and its relations to gender, Internet use, Internet self-efficacy and attitudes among Finnish 6th graders
Abstract
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 6. luokkalaisten kriittisen nettilukemisen arvioinnin tasoa, ja kuinka
oppilaiden keskimääräinen Internetin käyttö, Internetiä koskeva minäpystyvyys ja asenteet
ennustavat sen vaihtelua. Kriittisen nettilukemisen tasoa tutkittiin sekä tyttöjen ja poikien että
luotettavuuden kyseenalaistamisen ja varmentamisen välillä. Tutkimus oli osa laajempaa
Yhteisöllinen ongelmanratkaisu ja nettioppiminen -tutkimushanketta (Collaborative problem solving
and online inquiry, CoPSOI), jossa tutkittiin suomalaisten 6. luokkalaisten yhteisöllisiä
ongelmanratkaisutaitoja, kognitiivisia prosesseja sekä nettilukemisen neuraalista perustaa (Leppänen,
Häkkinen, Pöysä-Tarhonen, Hautala, Loberg, & Otieno, 2019). Tutkimuksen kysely jaettiin viiteen
eri Jyväskylän alueen peruskouluun, joista 243 kuudesluokkalaista vastasi kyselyyn. Näistä
vastanneista oppilaista 194 valittiin tutkimuksen toiseen vaiheeseen, jossa heidän kriittisen
nettilukemisensa tasoa mitattiin simuloidussa verkkoympäristössä (NEURONE). Oppilaiden
kriittisen nettilukemisen arviointitaitoja arvioitiin kolmen eri ennalta valitun verkkotekstin avulla
(blogiteksti, uutiset, yliopiston tiedote), jossa oppilaiden tehtävänä oli arvioida niiden luotettavuutta
ja epäluotettavuutta. Oppilaiden Internetin käyttöä, Internetiä koskevaa minäpystyvyyttä ja asenteita
sekä verkossa luettuja tekstejä kartoitettiin CoPSOI-kyselyn avulla, ja oppilaiden kriittisen
nettilukemisen arviointitaitojen pisteytys seurasi Hämäläisen ja kollegoiden (2020) laatimaa
ohjeistusta. Faktorianalyysit Internetiä koskevalle minäpystyvyydelle ja asenteille toteutettiin ensin
ennen myöhempiä analyysejä. Tulokset paljastivat, että suomalaisten 6. luokkalaisten Internetin
käyttö, Internetiä koskeva minäpystyvyys ja asenteet eivät olleet yhteydessä kriittisen nettilukemisen
arvioinnin tason kanssa. Tutkimuksessa havaittiin kuitenkin oppilaiden Internetin käytön, verkossa
luettujen tekstien, Internetiä koskevan minäpystyvyyden ja asenteiden korreloivan merkittävästi
keskenään. Tulokset antavat tukea aiemmille tutkimuksille, jotka ovat raportoineet nettilukemisen
taustalla vaikuttavien tekijöiden välisistä yhteyksistä, sekä suosittelee kriittisen nettilukemisen
arviointiin keskittyvien mittareiden kehittämistä tulevissa tutkimuksissa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306153839Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
Copyright© The Author(s)