Critical evaluation of online reading and comprehension and its relations to gender, Internet use, Internet self-efficacy and attitudes among Finnish 6th graders

Abstract
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 6. luokkalaisten kriittisen nettilukemisen arvioinnin tasoa, ja kuinka oppilaiden keskimääräinen Internetin käyttö, Internetiä koskeva minäpystyvyys ja asenteet ennustavat sen vaihtelua. Kriittisen nettilukemisen tasoa tutkittiin sekä tyttöjen ja poikien että luotettavuuden kyseenalaistamisen ja varmentamisen välillä. Tutkimus oli osa laajempaa Yhteisöllinen ongelmanratkaisu ja nettioppiminen -tutkimushanketta (Collaborative problem solving and online inquiry, CoPSOI), jossa tutkittiin suomalaisten 6. luokkalaisten yhteisöllisiä ongelmanratkaisutaitoja, kognitiivisia prosesseja sekä nettilukemisen neuraalista perustaa (Leppänen, Häkkinen, Pöysä-Tarhonen, Hautala, Loberg, & Otieno, 2019). Tutkimuksen kysely jaettiin viiteen eri Jyväskylän alueen peruskouluun, joista 243 kuudesluokkalaista vastasi kyselyyn. Näistä vastanneista oppilaista 194 valittiin tutkimuksen toiseen vaiheeseen, jossa heidän kriittisen nettilukemisensa tasoa mitattiin simuloidussa verkkoympäristössä (NEURONE). Oppilaiden kriittisen nettilukemisen arviointitaitoja arvioitiin kolmen eri ennalta valitun verkkotekstin avulla (blogiteksti, uutiset, yliopiston tiedote), jossa oppilaiden tehtävänä oli arvioida niiden luotettavuutta ja epäluotettavuutta. Oppilaiden Internetin käyttöä, Internetiä koskevaa minäpystyvyyttä ja asenteita sekä verkossa luettuja tekstejä kartoitettiin CoPSOI-kyselyn avulla, ja oppilaiden kriittisen nettilukemisen arviointitaitojen pisteytys seurasi Hämäläisen ja kollegoiden (2020) laatimaa ohjeistusta. Faktorianalyysit Internetiä koskevalle minäpystyvyydelle ja asenteille toteutettiin ensin ennen myöhempiä analyysejä. Tulokset paljastivat, että suomalaisten 6. luokkalaisten Internetin käyttö, Internetiä koskeva minäpystyvyys ja asenteet eivät olleet yhteydessä kriittisen nettilukemisen arvioinnin tason kanssa. Tutkimuksessa havaittiin kuitenkin oppilaiden Internetin käytön, verkossa luettujen tekstien, Internetiä koskevan minäpystyvyyden ja asenteiden korreloivan merkittävästi keskenään. Tulokset antavat tukea aiemmille tutkimuksille, jotka ovat raportoineet nettilukemisen taustalla vaikuttavien tekijöiden välisistä yhteyksistä, sekä suosittelee kriittisen nettilukemisen arviointiin keskittyvien mittareiden kehittämistä tulevissa tutkimuksissa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306153839Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share