Show simple item record

dc.contributor.advisorLievonen, Matias
dc.contributor.authorHautala, Elisa
dc.contributor.authorAapro, Nea
dc.date.accessioned2023-06-13T08:44:31Z
dc.date.available2023-06-13T08:44:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87699
dc.description.abstractOnline-ympäristön merkitys organisaatioille on kasvanut ja sosiaalisen median kautta kuluttajat ovat enemmän vuorovaikutuksessa organisaatioihin. Aiempi tutkimus on keskittynyt positiiviseen sitoutuneisuuteen, vaikka negatiivinen suhtautuminen on yleisempää, erityisesti online-ympäristössä. Tällä negatiivisella viestinnällä voi olla tuhoisia taloudellisia ja maineellisia vaikutuksia organisaatioihin. Tästä syystä erityisesti organisaation ja sen ulkoisten sidosryhmien suhdetta on tutkittu aiemmin. Tutkimusta negatiivisen viestinnän vaikutuksista sisäisiin sidos- ryhmiin on kuitenkin rajallisesti. Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, millaisia vaikutuksia online-ympäristössä ilmenevällä negatiivisella viestinnällä on organisaation työntekijöihin, sillä negatiivinen viestintä voi saada työntekijät kyseenalaistamaan heidän näkemyksensä organisaatiosta. Tässä tutkimuksessa pyritään myös ymmärtämään, millaisia keinoja työntekijät käyttävät käsitelläkseen kohtaa- maansa negatiivista viestintää ja miten negatiiviseen viestintään reagoidaan organisaation toi- mesta. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla valitun kohdeorganisaation seitsemältä työntekijältä. Tulokset osoittavat, että negatiivisella viestinnällä ei ole työntekijöiden kokemuksen mukaan vahvoja tiedostettuja vaikutuksia, sillä negatiivista viestintää ei koettu tarpeeksi merkittäväksi. Haastatteluista ilmeni, että negatiivisuuden kohtaamista helpottaa työyhteisön tuki ja mahdollisuus käsitellä sitä yhdessä muiden samaan viiteryhmään kuuluvien henkilöiden kanssa. Tulokset viittaavat, että kohdeorganisaation työntekijät kokevat sisäisen viestinnän toisinaan puutteelliseksi ja yksisuuntaiseksi. Tuloksista voidaan päätellä, että työntekijät pyrkivät suojelemaan käsitystään organisaationsa identiteetistä, jotta voivat suojella omaa identiteettiään. Tulokset osoittavat, että parhaimmillaan negatiivista viestintää käsitellään yhdessä ja se lisää työntekijöiden tunnetta yhteisöllisyydestä. Mikäli työntekijän organisaatioidentiteetti on matala, hän todennäköisemmin irrottautuu tai etäännyttää itsensä organisaatiosta henkisesti ja/tai fyysisesti. Tämän tutkimuksen tuloksien pohjalta dominoiva tapa reagoida on kuitenkin kognitiivisesti selittää negatiivista viestintää lievemmäksi tai aiheettomaksi. Aivan kuten organisaation ulkoisessakin viestinnässä, myös sen sisäisessä viestinnässä tulisi huomioida vuorovaikutuksen kaksisuuntaisuus ja läpinäkyvyys.fi
dc.format.extent84
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othernegatiivinen viestintä
dc.subject.otherorganisaatioidentiteetti
dc.subject.otheronline-ympäristö
dc.titleTyöntekijöiden kokemukset online-ympäristössä ilmenevästä negatiivisesta viestinnästä liittyen organisaatioon
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306133767
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestinnän johtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Communicationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi2043
dc.subject.ysoverkkoviestintä
dc.subject.ysoorganisaatiot
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright