Tekoälyn hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa
Abstract
Tekoäly on kehittynyt nopeasti viimeisten vuosien aikana ja sitä on alettu hyödyntää useilla eri aloilla, mukaan lukien digitaalisessa markkinoinnissa. Koska tekoälyn hyödyntäminen on digitaalisessa markkinoinnissa vielä suhteellisen uusi ilmiö, ei kaikilla markkinoijilla ole kattavaa ymmärrystä tekoälyn käyttökohteista ja sen mukanaan tuomista hyödyistä. Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin, miten tekoälyä voidaan hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissa ja mitä etuja tekoälyn hyödyntäminen tuo digitaaliseen markkinointiin. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessa selvisi, että tekoälyä voidaan hyödyntää kaikissa digitaalisen markkinoinnin menetelmissä, esimerkiksi suosittelujärjestelmien, chatbottien, avainsanatyökalujen, automatisoidun sisällöntuotannon sekä markkinoinnin personoinnin muodossa. Tutkimuksessa havaittiin tekoälyn hyödyntämisen madaltavan digitaalisen markkinoinnin kustannuksia, säästävän aikaa sekä mahdollisesti myös kasvattavan yritysten tulosta. Tekoälyn havaittiin antavan yrityksille mahdollisuuden valtavien tietomäärien käsittelyyn tavalla, joka ilman tekoälyä ei olisi mahdollista. Tekoälyn nähtiin myös lisäävän digitaalisen markkinoinnin luovuutta tarjoamalla mahdollisuuden esimerkiksi trendien ennustamiseen sekä automaattiseen sisällöntuotantoon. Tämän lisäksi tekoälyn havaittiin vähentävän ihmisestä johtuvia virheitä sekä tarjoamaan ympärivuorokautista tukea digitaalisessa markkinoinnissa.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306133764Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish