Show simple item record

dc.contributor.advisorErkkilä, Jaakko
dc.contributor.authorRanki, Lauri
dc.date.accessioned2023-06-13T05:05:56Z
dc.date.available2023-06-13T05:05:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87658
dc.description.abstractTutkielmassani tarkastellaan inkluusiota musiikkikasvatuksen näkökulmasta. Lähtökohtana oli tuottaa tietoa siitä, millä tavoin inkluusio näyttäytyy nykypäivänä yläkoulun musiikinopetuksessa aineenopettajan käsittämänä. Tarkastelin opettajien vastauksista arvoperustaa, jolle inkluusio pohjautuu, ja sitä miten inkluusio toimii ja toteutuu koulun luokassa, ja kolmanneksi sitä miten musiikkikasvatus vaikuttaa inkluusion toimimiseen. Inkluusio on ajankohtainen yhteiskunnallinen aihe, ja sen toimivuus musiikin oppimisympäristössä herätti minussa mielenkiinnon julkisen keskustelun myötä. Tutkielmani on laadullinen fenomenografinen tutkimus, johon aineisto kerättiin avokysymyksin verkkokyselyllä. Kyselyyn osallistuneita aineenopettajia oli viisi eri puolelta Suomea. Fenomenografiassa tutkitaan ihmisen käsityksiä ja se soveltuu hyvin aineistolähtöiseen ilmiön tarkasteluun. Kyselyn tuloksista ilmeni, että inklusiivinen oppimisympäristö nähtiin tasavertaisena ja osallistavana, jossa kaikki oppilaat hyväksytään sellaisina kuin ovat, eikä oppilaita eritellä ominaisuuksien eikä tuen tarpeen mukaan. Tärkeimpänä opettajan työkaluna nähtiin taito eriyttää ja tehdä ryhmälle sopivat oppimateriaalit. Yhteismusisointi nähtiin tärkeänä työskentelymuotona, ja musiikkiteknologia hyödyllisenä tehtävien ohjaamisessa. Vastauksissa tuli ilmi, että ryhmäkokoa pienentämällä voitiin parantaa inkluusion toimivuutta, ja tämä näkyi myös oppimistuloksissa. Opettajien käsityksen mukaan musiikkikasvatuksella voidaan kehittää oppilaiden tunnetaitoja ja sosiaalisia vuorovaikutustaitoja. Osallistava musiikkitunti nähtiin ryhmädynamiikkaa ja yhteistyötaitoja kehittävänä oppiaineena, johon kaikki saavat osallistua. Inkluusio on tasavertaista osallisuutta. Toimiva inkluusio tarvitsee oikeanlaisen arvopohjan ja riittävät tukitoimet. Ilman koulutukseen kohdistuvia taloudellisia resursseja inkluusio ei toteudu onnistuneesti. Musiikinopettaja nähdään mahdollistajana, joka mahdollistaa kaikille oppilaille positiiviset oppimiskokemukset, ja terveellisen sekä turvallisen musiikkisuhteen kehittymisen. Musiikkikasvatuksella voidaan nähdä olevan hieman inkluusiota edistäviä vaikutuksia.fi
dc.format.extent68
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleInkluusio yläkoulun musiikinopetuksessa opettajan näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306133726
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysotasa-arvo
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright