Luokan sisäinen varianssi oppilasarvioissa ja siihen yhteydessä olevat luokkatason tekijät
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko luokkien sisällä varianssia kouluviihtyvyyden, oppilas-opettajasuhteen sekä fyysisen ja psyykkisen turvallisuuden oppilasarvioissa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia yhteyksiä luokkatason tekijöillä on luokan sisäiseen varianssiin.
Tutkimusaineisto koostui 4770 alakoulun 2.–6. luokkalaisen oppilaan kouluhyvinvointi- ja työrauha -kyselyiden vastauksista sekä oppilaiden ja opettajien taustatiedoista. Oppilaskyselyiden luokan sisäistä varianssia tutkittiin hyödyntäen ryhmän sisäistä yksimielisyyttä kuvaavia rWG(J)-indeksiä sekä ADM(J)-indeksiä. Luokkatason tekijöiden yhteyttä luokan sisäiseen varianssiin tutkittiin lineaarisella regressioanalyysillä.
Tutkimuksessa kaikkien, kouluviihtyvyyden, oppilas-opettajasuhteen sekä fyysisen ja psyykkisen turvallisuuden oppilasarviointien osalta löytyi luokkia, joissa oppilaskyselyiden varianssi oli suuri. Luokkatason tekijöistä luokka-astella, oppilaiden sukupuolijakaumalla sekä tuen tarvitsijoiden osuudella oli yhteyksiä oppilasarvioiden luokan sisäisiin variansseihin.
Tulokset osoittavat, että oppilaiden käsitykset ja kokemukset koulun sosiaalisista ja fyysisistä ympäristöistä voivat erota toisistaan merkittävästi jopa saman luokan sisällä. Oppilaskyselyiden luokkatasolle aggregoitujen tulosten lisäksi olisi hyödyllistä selvittää luokkien sisäisiä, oppilaiden välisiä eroja ja niitä aiheuttavia tekijöitä, jotta ne osattaisiin huomioida opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä oppimisympäristöihin liittyvissä kysymyksissä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa
Koskinen, Johanna (2018)Tämä tutkimus selvitti työrauhan yhteyttä kouluhyvinvointiin alakouluikäisillä oppilailla. Ilmiötä tarkasteltiin luokkatasolle (N = 322) aggregoidulla aineistolla. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää työrauhan merkitystä ... -
Algebrallinen ajattelu ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä 9. luokan oppilailla
Vuorela, Minna (2024)Algebrallinen ajattelu on tärkeä matemaattisen ajattelun osataito, joka voidaan nähdä välineenä algebran oppimiseen. Nuorten algebran taidot vaikuttavat heidän jatko-opintoihinsa ja menestykseen työelämässä sekä laajemmin ... -
Innovatiivisen koulun piirteet ja kehittämisen prosessit
Kuusela, Laura; Väliaho, Marianne (2017)Tutkimuksessamme tarkastelemme kouluja, jotka ovat osoittaneet toiminnassaan innovatiivisuutta ja kehittämisorientaatiota. Suomessa kouluja ei suoranaisesti palkita tai rankkeerata esimerkiksi innovatiivisuudesta, mutta ... -
Alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä
Ahonen, Netta; Hämäläinen, Anni (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia emotionaaliseen turvallisuuteen ... -
Suomalaisten 30-45-vuotiaiden aikuisten liikunta-aktiivisuus, terveysliikunnan harrastaminen ja niihin yhteydessä olevat sosiodemografiset, sosioekonomiset ja elämäntapatekijät
Hautamäki, Henna; Vähäkoski, Minna (2010)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.