Artificial intelligence – be aware – elevator music does not fit for all : comparison between non-musicians and musicians with AI architectural plan
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tekoäly tukee ihmisen toimintaa kasvavalla nopeudella ja monialaisesti. Musiikkialalla, teknologiset ratkaisut ja ohjelmistot kytkeytyvät käyttäjäkokemuksiin
monien eri kanavien kautta. Näitä ovat esim. musiikin kuuntelu, saatavuus ja
tarjonta, peliala, kuluttajakäyttäytyminen, aivotutkimus, terveysala, musiikin
tuottaminen ja esittäminen, musiikin harjoittelu ja musiikin hyödyntäminen ammatillisissa erikoisaloissa (kirurgit, lentäjät). Käyttäjäkokemuksiin sisältyy kuitenkin oletuksia, jotka saattavat olla virheellisiä tai ainakin poikkeavia tekoälyn
generoimassa tarjonnassa. Käyttäjäkokemus ilmenee musiikissa hyvin yksilöllisesti. Erityisesti musiikin tuntemukset liittyvät paljolti yksilön omaan taustaan,
kokemuksiin ja musiikilliseen ymmärrykseen. Aikaisemmissa tutkimuksissa
musiikin laadun ja tuntemusten suhdetta on analysoitu, mutta usein kausaliteetti
on jäänyt ohueksi. Tämä voi osaltaan johtua siitä, että musiikkinäytteiden teoreettiset perusteet jäävät heikoiksi ja yhteyttä kuuntelijan musiikilliseen
ymmärrykseen ei tunnisteta. Tässä tutkimuksessa on analysoitu 10 musiikillista
näytettä, joiden taustalla on teoreettinen perustelu laadusta ja erityisesti musiikillisesta jännitteestä. Näytteet edustavat jazz-musiikkia, jossa värien, tunnelmien ja tilan vaihtelu mahdollistavat analyysin kahden erilaisen ryhmän välillä,
muusikkojen ja ei-muusikkojen. Tutkimusmenetelmänä on sovellettu Design
science research (DSR) suunnittelututkimusta ja edelleen kokeellista tutkimusta
(Experimental research), jossa on yhdistetty kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusta triangulaationa. Tulosten perusteella painottuvat kaksi tekijää; (i) musiikin laadun hienojakoisuus ja (ii) kuuntelijan/käyttäjän musiikillinen tausta ja
ymmärrys, jotka olisi tunnistettava kohdennetuissa musiikkipalveluissa ja -sovelluksissa. Digitaaliset tekoälyä (AI) hyödyntävät musiikkisovellukset tarjoavat
käyttäjilleen usein kappaleita, jotka perustuvat melko heikohkoon yksilökohtaiseen parametrointiin. Lisäksi musiikin sisältämiä hienojakoja, teoreettisia jännitteitä, ei juurikaan hyödynnetä tekoälyn tarjonnassa. Tulosten perusteella on
luotu arkkitehtuurinen sovellusmalli tekoälyn tuloksellisempaan käyttämiseen.
Musiikilliset ominaisuudet saattavat usein liittyä vahvoihin käyttäjien tuntemuksiin, kuten onnellisuusteen tai ahdistukseen, riippuen käyttäjän musiikillisesta
ymmärryksestä. Monissa tapauksissa tekoäly saattaakin erehtyä ehdottamaan
käyttäjälle sisältöä, jonka vaikutus ilmenee päinvastaisena oletettuun nähden.
Toisin sanoen ja metaforisestikin todettuna, hissimusiikki ei ole ratkaisu
...
AI technology is supporting and assisting humans at in increasing speed and in
various ways. In music, a massive number of technological solutions and software applications are involved in the user experience (UX) whether it is listening
to music, eGames, shopping behavior, brainwaves, health care, mental orientation, music production and performance, music rehearsing or focus-oriented demands in professional fields (surgeons, flight pilots). Still, big gaps exist in user
assumptions, which may be biasing the further utilization of AI technology. User
experience in music is a very unique process with individual variances. When
reflected in emotions, the individual responses are largely connected to background experiences and skills of a person, e.g. musical competence. Previous
literature has been attempting to solve causalities in emotional response
regarding certain music qualities. However, studies are unambiguous in their
conclusive implications on this, partly due to somewhat weak efforts to analyze,
select and produce theoretically firm musical contents supporting the musicianship levels, or the trained ear of the user/listener, to describe it. In this study, 10
audio stimuli were carefully designed and selected by using jazz music as the
representative genre. In jazz, the variation of colors, sounds and ambience are in
favor of this type of research setting, where two different groups – non-musicians
and musicians – are compared in their emotional responses. Design science research (DSR) and specifically experimental research was applied with qualitative
and quantitative methods to analyze the differences between fifteen participants.
The results contribute to the literature by implicating two important issues; (i)
the fine-quality of provided music is an essential factor and (ii) listener’s musical
competence needs to be solved to match the offered music content. Based on the
results, digital AI app is designed for more efficient matching. Digitalized music
services (AI) are massively offering music tracks to listeners based on quite
loosely personalized parameters and furthermore, even a non-existent analysis
of the tensions, which can arouse very strong extreme emotions, such as overjoy
and anxiety – depending on the musical experience or musicianship of the listener. In many cases, present music services may lead to biased suggestions
which are opposing the expectations of the listener. In other words, and also metaphorically, elevator music is not the solution.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A study into the neural processing of natural music in the brains of musicians and non-musicians by means of magnetoencephalography
Saghafifar, Houra (2015)Studying music processing in the brain is a complex task, which involves multidisciplinary skills to achieve the most constructive results. The current experiment investigated MEG brain signals of musicians, music amateurs ... -
Connectivity Patterns During Music Listening: Evidence for Action-Based Processing in Musicians
Alluri, Vinoo; Toiviainen, Petri; Burunat, Iballa; Kliuchko, Marina; Vuust, Peter; Brattico, Elvira (John Wiley & Sons, Inc., 2017)Musical expertise is visible both in the morphology and functionality of the brain. Recent research indicates that functional integration between multi-sensory, somato-motor, default-mode (DMN), and salience (SN) networks ... -
Breaking (musical) boundaries by investigating brain dynamics of event segmentation during real-life music-listening
Burunat, Iballa; Levitin, Daniel J.; Toiviainen, Petri (National Academy of Sciences, 2024)The perception of musical phrase boundaries is a critical aspect of human musical experience: It allows us to organize, understand, derive pleasure from, and remember music. Identifying boundaries is a prerequisite for ... -
Brain integrative function driven by musical training during real-world music listening
Burunat Pérez, Iballa (University of Jyväskylä, 2017)The present research investigated differences in the brain dynamics of continuous, real-world music listening between listeners with and without professional musical training, using functional magnetic resonance imaging ... -
Being moved by listening to unfamiliar sad music induces reward‐related hormonal changes in empathic listeners
Eerola, Tuomas; Vuoskoski, Jonna K.; Kautiainen, Hannu; Peltola, Henna‐Riikka; Putkinen, Vesa; Schäfer, Katharina (Wiley, 2021)Many people enjoy sad music, and the appeal for tragedy is widespread among the consumers of film and literature. The underlying mechanisms of such aesthetic experiences are not well understood. We tested whether pleasure ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.