“Yhtä stressiä, ylityötä ja resurssipulaa” : opettajien työhyvinvoinnin ongelmien representaatiot Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2016–2022

Abstract
Tässä tutkielmassa tutkitaan sitä, millaisina opettajien työhyvinvoinnin ongelmia kuvataan Yleisradion verkkoartikkeleissa. Aikaväliksi on valittu viimeisimmän opetussuunnitelman käyttöönoton jälkeinen aika eli 2016–2022. Tutkimus lisää tietoa opettajien työhyvinvoinnin ongelmien ilmiöstä ja tekee näkyväksi median roolia opettajien työhyvinvointiin liittyvissä keskusteluissa. Tutkimus on laadullinen ja sen lähestymistapana on sosiaalinen konstruktionismi. Aineistona on 41 Ylen verkkoartikkelia, jotka on etsitty Ylen omasta hakukoneesta. Analyysimenetelmänä käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulosten mukaan opettajien työhyvinvoinnin ongelmien kuvattiin mediassa liittyvän pitkälti kuormittavuuden ja riittämättömyyden kokemuksiin. Artikkeleissa esitetyt kuvaukset työhyvinvoinnin ongelmista jaettiin kolmeen ydinteemaan: uuteen opettajuuteen, työn pirstaloitumiseen ja oppilasaineksen muutokseen. Tutkimuksen tulokset olivat pääosin aiempien tutkimustulosten mukaisia. Tulosten mukaan koulua ja opettajuutta kuvattiin mediassa negatiiviseen sävyyn, mikä voi johtaa esimerkiksi alalle hakeutuvien määrän vähenemiseen. Tämän vuoksi keskustelun sävyä tulisi monipuolistaa koko yhteiskunnan tasolla.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306083620Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share