Oppivelvollisuuslain uudistuksen vaikutusten arvioiminen kausaalimallinnusta hyödyntäen
Abstract
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, onko vuoden 2021 oppivelvollisuuslain uudistuksella ollut vaikutusta nuorten opintojen jatkamiseen heti yhdeksännen luokan päätyttyä. Tutkimusongelmaa lähestytään kausaalipäättelyn keinoin. Tarkastelu kohdistuu niihin 2021 peruskoulun päättäneisiin nuoriin, jotka kuuluvat uudistuneen oppivelvollisuuslain piiriin. Heistä kiinnostuksen kohteena ovat erityisesti ne nuoret, jotka historia-aineiston perusteella eivät todennäköisesti jatka opintoja heti 9. luokan päätyttyä.
Tässä tutkielmassa henkilön katsotaan jatkaneen opintoja, jos hän on ollut peruskoulun päättövuonna 20.9 kirjoilla lukiokoulutuksessa, ammatillisessa koulutuksessa, valmentavassa koulutuksessa tai lisäopetuksessa (10. luokka). Vuonna 2021 peruskoulun päättäneistä, oppivelvollisuuden piiriin kuuluvista nuorista, 1.7 % ei jatkanut opintoja heti yhdeksännen luokan jälkeen.
Tutkimusongelman tilanteessa kausaalimallinnuksessa tarvittavat vasteet ennustetaan logistisen regressioanalyysin avulla. Kun tarkastellaan kaikkia oppivelvollisuuden piiriin kuuluvia, peruskoulun vuonna 2021 päättäneitä 9. luokkalaisia, oppivelvollisuuslain uudistuksen keskimääräinen kausaalivaikutus koulutuksessa jatkamiseen on 0.6 prosenttiyksikköä. Eli opintojen jatkamisen todennäköisyys on noussut oppivelvollisuuslain uudistuksen myötä. Kun rajataan tarkastelu niihin henkilöihin, joiden todennäköisyys olla jatkamatta opintoja on historia-aineiston perusteella suurempi kuin 70 %, oppivelvollisuuslain uudistuksen keskimääräinen kausaalivaikutus on 22.1 prosenttiyksikköä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306063527Use this for linking
Language
Finnish
Copyright© The Author(s)