Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKuronen, Mikko
dc.contributor.authorEkman, Niko
dc.date.accessioned2023-06-01T06:40:19Z
dc.date.available2023-06-01T06:40:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87375
dc.description.abstractTutkielmassani tarkastelen, miten oppikirjailijat käsittävät kulttuurintuntemuksen ruotsin kielen oppiaineessa. Haastattelen neljää oppikirjailijaa kysymällä heidän määritelmäänsä kulttuurintuntemuksesta, mahdollisista taustatekijöistä, jotka vaikuttavat heidän työssään oppimateriaalin luomisessa sekä heidän mielipidettään kulttuurintuntemuksen tilasta tällä hetkellä. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1. Miten oppikirjailija käsittää kulttuurintuntemuksen? 2. Mitkä taustatekijät vaikuttavat kulttuurintuntemuksen huomiointiin oppikirjailijoiden työssä? 3. Millainen kulttuurintuntemuksen tilanne on oppikirjailijoiden mielestä tämän hetken ruotsin kielen oppiaineessa? Tutkielmassani esittelen tutkimuskohteen keskeisimmät käsitteet, joita ovat kulttuuri, identiteetti, kulttuurintuntemus kieltenopetuksessa, kulttuurintuntemus opetussuunnitelmassa ja oppikirjailijoiden käsitykset. Keskeisimpien käsitteiden jälkeen esittelen aiempaa tutkimusta kulttuurintuntemuksesta eri näkökulmista. Lopuksi esittelen osan haastatteluista keräämistäni vastauksista ja johtopäätökset analyysista. Tutkielmani on luonteeltaan kvalitatiivinen, jossa käytän tutkimusmenetelmänä sisällönanalyysia. Tutkielman aineisto kerättiin neljällä strukturoidulla haastattelulla. Haastatteluihin osallistuneet henkilöt työskentelivät ruotsin kielen oppikirjailijoina. Kaikki haastattelut järjestettiin etäyhteydellä Zoom-videopalvelun kautta. Haastattelut toteutettiin suomen kielellä ja ne kestivät noin 30 minuuttia. Tutkielman tulokset osoittavat, että oppikirjailijoiden käsitykset kulttuurintuntemuksesta liittyvät yleissivistykseen, maantuntemukseen ja viestintään. Tutkimuksessa kävi ilmi, että osa oppikirjailijoista painotti yksilöllisten kokemusten, tunteiden ja arvojen vaikutusta työhön, mutta myös kustantajan ja työryhmän asema nostettiin vahvasti esille. Nykyinen kulttuurintuntemuksen tilanne on osittain positiivinen, mutta koulutuspoliittiset päätökset vaikuttavat negatiivisesti kulttuurintuntemuksen huomiointiin ruotsin kielen oppiaineessa. Jatkotutkimusta tulisi tehdä, näiden koulutuspoliittisten päätöksien vaikutuksista ruotsin oppiaineessa.fi
dc.format.extent36
dc.language.isosv
dc.subject.otherläroboksförfattare
dc.titleKulturell kompetens i svenskundervisning : uppfattningar av läroboksförfattare
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306013430
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysokulttuuriosaaminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot