Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia oppivelvollisuutta edeltävästä esiopetuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa

Abstract
Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat kokeneet oppivelvollisuutta edeltävän esiopetuksen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, että millaisia pedagogisia keinoja varhaiskasvatuksen erityisopettajilla on toteuttaa oppivelvollisuutta edeltävää esiopetusta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen valikoitui harkinnanvaraisella lumipallo-otannalla neljä varhaiskasvatuksen erityisopettajaa, joilla on kokemusta oppivelvollisuutta edeltävästä esiopetuksesta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla kasvotusten tai zoom -sovelluksen välityksellä. Aineisto analysoitiin teemoittelua hyödyntäen. Tutkimus osoittaa, että varhaiskasvatuksen erityisopettajien työnkuva on laaja ja vastuuta kannetaan monien lapsien erityispedagogiikasta. Hallinnolliset prosessit ovat sujuneet hyvin. Keskussairaalalta, perheneuvolalta tai joltain muulta asiantuntijalta saatu suositus oppivelvollisuutta edeltävästä esiopetuksesta, on helpottanut hallinnollisten prosessien paperitöitä. Tutkimuksessa esiin nousee myös monia konkreettisia keinoja toteuttaa oppivelvollisuutta edeltävää esiopetusta. Pedagogiset asiakirjat ovat koko toiminnan perusta ja runko. Johtopäätökset osoittavat, että laadukkailla, suunnitelmallisilla ja monipuolisilla tukikeinoilla voidaan tukea erityisentuen lapsen oppimisvalmiuksia parhaalla mahdollisimmalla tavalla. Tutkimuksessani olevat päiväkodit toteuttavat oppivelvollisuutta edeltävää esiopetusta, esiopetuksen perusteiden mukaisesti. Tukikeinot ovat hyvin yksilöllisiä, mutta tarkkaan mietittyjä ja jokaisen lapsen lähtökohtiin sopivia.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305293324Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share