Virtuaali-idolit sekä niiden yhteisöt ja mahdollisuudet nykykulttuurissa

Abstract
Virtuaaliset idolit viihteen muotona ovat alkaneet esiintyä useammin julkisuudessa. Nämä kokoelmat erinäisiä ohjelmistoja ja ihmisten yhteistyötä toimivat virtuaalisissa ympäristöissä ihmisten kaltaisesti julkimoina, erillään reaaliympäristöstä. Näillä virtuaalisen ympäristön idoleilla voi olla moniakin mahdollisuuksia vaikuttaa siihen, miten virtuaaliset ympäristöt nähdään ja kuinka globaalisti tämä ilmiö voi laajentua muun muassa CGM-alustojen (Consumer Generated Media) avulla. Tarkastellaan mitä mahdollisuuksia ja mitä haittoja virtuaalisilla idoleilla voi olla.

Virtual idols as a form of entertainment has started to surface more in public. These collections of several programs and collaboration between people in different lines of work appear as celebrities in virtual setting without connection to real world. These idols of virtual setting could have several possibilities to affect how these settings are seen in near future, how global this phenomenon would end up as with the help of Consumer Generated Media platforms. The possibilities and possible problems of virtual idols are explored in this paper.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305293320Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share