Koettelemusten koulu : eettiset dilemmat luokanopettajan työssä

Abstract
Tässä työssä kartoitettiin, miten luokanopettajat kuvailevat eettisiä dilemmoja ja niiden merkitystä omalle työlleen, sekä millaisia tekijöitä he nostavat tärkeiksi eettisten dilemmojen kohtaamisessa. Tavoitteena oli tutkia sitä, miten luokanopettajan työssä pystyy toimimaan ilman, että oma hyvinvointi vaarantuu liiallisen eettisen kuormituksen vuoksi. Laadullinen hermeneuttisfenomenologinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelemalla kasvotusten seitsemää luokanopettajaa kuudesta eri koulusta Keski-Suomen alueella. Haastattelut nauhoitettiin erillisellä äänitallentimella, litteroitiin ja pseudonymisoitiin. Tällä tavalla saatiin 101 sivun mittainen raaka-aineisto. Analyysissä hyödynnettiin IPA-menetelmää (interpretative phenomenological analysis), sillä sen koettiin parhaiten säilyttävän rikkaan aineiston yksilöllisyyden ja tätä kautta antavan tilaa opettajien aitojen kokemusten kuvaamiselle. Tutkimuksen tulokset tiivistettiin neljään ryhmälle yhteiseen empiiriseen aihepiiriin (GET, group experiential theme). Tuloksista kävi ilmi, että opettajat ko- kevat eettisten dilemmojen olevan ennen kaikkea vuorovaikutuksellisia ristiriitoja, jotka heikentävät työhyvinvointia ja lisäävät työn kuormitusta. Eettisten dilemmojen kohtaamisessa ja käsittelyssä opettajat toivat esiin ennen kaikkea opettajan ammattitaidon sekä työhyvinvoinnin merkityksen. Saadut tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305243200Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share