Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUusitalo, Outi
dc.contributor.authorHalme, Oona
dc.date.accessioned2023-05-23T11:00:42Z
dc.date.available2023-05-23T11:00:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87124
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten voidaan saada aikaan käyttäytymisen muutos kohti energiaa säästävää kulutusta. Tutkimuksen kohteeksi on valittu Z-sukupolvi ja erityisesti heidän motivaationsa energian säästämistä kohtaan. Z-sukupolvi on erityisen kiinnostava, sillä heitä ohjaa usein vastuullinen arvomaailma sekä halu saada aikaan muutos yhdessä, ja muutos heidän käyttäytymisessään saisi aikaan vaikutuksia pitkällä aikavälillä. Tutkimuksessa keskitytään muun muassa siihen, miten tieto ja ulkoiset motivaatiotekijät vaikuttavat energian säästämiseen. Tutkimuksessa keskitytään motivaatioon, sen rooliin käyttäytymisen muutoksessa kohti vastuullisempia käytös malleja ja energian säästämisen motivaatioon. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena fokusryhmille, jotka koostuivat oman kotitalouden muodostavista Z-sukupolveen kuuluvista henkilöistä. Tutkimuksen tulosten mukaan energian säästäminen koetaan yhteisenä asiana, joka koskettaa kaikkia. Kuluttajien motivaatiota rajoittaa konkreettisen tiedon puute ja se, että energiaa säästävät teot voivat olla ristiriidassa kuluttajan oman edun kanssa. Tutkimuksen mukaan Z-sukupolven motivaatio kumpuaa arvoista ja uskomuksista, jolloin se on vahvalla pohjalla. Myös ulkoisia motivaatioon vaikuttavia tekijöitä tunnistettiin tutkimuksessa, kuten sosiaalinen hyväksyttävyys, merkityksellisyyden tunne ja sen puute, sekä yhteenkuuluvuuden tunne. Motivaatiota energian säästämiseen voisi kasvattaa lisäämällä tietoa ja konkretiaa aiheen ympärille, sekä muokkaamalla elinympäristöä niin, että se kannustaa energiaa säästävään käytökseen. Yritysten vastuu energian säästämisessä nähdään myös merkittävänä, ja Z-sukupolven kuluttajat odottavat vahvasti energiaa säästäviä toimia ja innovaatioita yrityksiltä.fi
dc.format.extent62
dc.language.isofi
dc.subject.otherenergian säästäminen
dc.subject.otherkuluttajan motivaatio
dc.subject.otherkäyttäytymisen muutos
dc.titleZ-sukupolven motivaatio energian säästämistä kohtaan
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305233196
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoz-sukupolvi
dc.subject.ysokäyttäytyminen
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysokuluttajat
dc.subject.ysovastuullisuus
dc.subject.ysoenergiansäästö


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot