Tiedot inkluusiosta opettajankoulutuksen keskiössä : harjoittelukouluissa työskentelevien ja muiden opettajankouluttajien inkluusiotietojen erot

Abstract
Inkluusio herättää runsaasti keskustelua, sillä inkluusion käsitettä ei ymmärretä yksiselitteisesti. Opettajankouluttajien tietoja inkluusiosta ei juurikaan ole tutkittu. Aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet opettajien ja opettajaopiskelijoiden asenteiden, tietojen ja taitojen yhteyteen. Tutkimuksella haluttiin selvittää, mitkä ovat opettajankouluttajien tiedot inkluusiosta. Tutkimuksessa selvitettiin, onko opettajankouluttajien inkluusiotiedoissa eroa siinä, työskenteleekö opettajankouluttaja harjoittelukoulussa vai ei. Tutkimuksen käsitys inkluusiosta perustui Osallistavan opettajan profiiliin. Tutkimusaineistona tutkimuksessa käytettiin keväällä 2022 kerättyä HOHTO-hankkeen ja Jyväskylän yliopiston rahoittaman KOPTUKE/OPUT-hankkeen kyselyaineistoa 2, johon vastasi 142 opettajankouluttajaa. Tässä tutkimuksessa aineisto koostui 130 vastaajasta. Aineisto analysoitiin hyödyntäen eksploratiivista faktorianalyysia ja monimuuttujaista varianssianalyysiä (MA-NOVA). Tutkimuksessa muodostui kolme opettajankouluttajien inkluusiotietoja kuvaavaa ulottuvuutta. Päätuloksena voidaan pitää sitä, että harjoittelukoulussa työskentelevät opettajat raportoivat vähäisempää tietoa inkluusiosta kuin muut opettajankouluttajat. Tilastollisesti merkitsevä ero oli oppijoiden moninaisuuden arvostaminen sekä teoria ja toimintakulttuuri -ulottuvuuksissa. Tietojen ero voi johtua harjoittelukouluissa työskentelevien opettajankouluttajien vähäisemmästä erityispedagogiikan koulutuksesta.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305042862Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share