Reflections on co-teaching multilingual university-level language and communication courses

Abstract
Tässä narratiivisessa kuvauksessa tarkastelemme kokemuksiamme yliopistotason monikielisten viestintä- ja kieliopintojen opettamisesta useamman opettajan yhteisillä opintojaksoilla Jyväskylän yliopistossa. Suomen viralliset kielet ovat suomi ja ruotsi, ja useimmat oppivat englantia ensimmäisenä vieraana kielenä koulussa. Jyväskylän yliopiston viestintä- ja kieliopinnoissa nämä kolme kieltä sisältyvät samaan monikieliseen opintojaksoon. Opintojaksot suunnitellaan yhdessä ilmiöpohjaisiksi monikielisiksi opintojaksoiksi, joita ovat esim. akateemisen lukutaidon, monikielisen vuorovaikutuksen ja tutkimusviestinnän opintojaksot. Käytännössä “...opiskelijat saattavat lukea akateemisia tekstejä englanniksi, kirjoittaa niistä tiivistelmän suomeksi ja pitää esitelmän tai keskustella ryhmissä ruotsiksi saman moduulin aikana” (Jalkanen & Nikula 2020, p. 119). Tarkastelemme näiden opintojaksojen aloittamisen taustaa ja pohdimme dialogisesti yhteistyötä monikielisten akateemisten kurssien suunnittelussa, yhdessä opettamisessa ja kehittämisessä.
Main Authors
Format
Articles Research article
Published
2021
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
JALT Learner Development SIG
Original source
https://ldjournalsite.files.wordpress.com/2022/01/ldj-1-5-05-12.27-web-01.06-updated.pdf
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305022812Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
2433-5401
Language
English
Published in
Learner Development Journal
Citation
License
CC BY 4.0Open Access
Copyright© 2021 each respective author

Share