Reflections on co-teaching multilingual university-level language and communication courses

Abstract
Tässä narratiivisessa kuvauksessa tarkastelemme kokemuksiamme yliopistotason monikielisten viestintä- ja kieliopintojen opettamisesta useamman opettajan yhteisillä opintojaksoilla Jyväskylän yliopistossa. Suomen viralliset kielet ovat suomi ja ruotsi, ja useimmat oppivat englantia ensimmäisenä vieraana kielenä koulussa. Jyväskylän yliopiston viestintä- ja kieliopinnoissa nämä kolme kieltä sisältyvät samaan monikieliseen opintojaksoon. Opintojaksot suunnitellaan yhdessä ilmiöpohjaisiksi monikielisiksi opintojaksoiksi, joita ovat esim. akateemisen lukutaidon, monikielisen vuorovaikutuksen ja tutkimusviestinnän opintojaksot. Käytännössä “...opiskelijat saattavat lukea akateemisia tekstejä englanniksi, kirjoittaa niistä tiivistelmän suomeksi ja pitää esitelmän tai keskustella ryhmissä ruotsiksi saman moduulin aikana” (Jalkanen & Nikula 2020, p. 119). Tarkastelemme näiden opintojaksojen aloittamisen taustaa ja pohdimme dialogisesti yhteistyötä monikielisten akateemisten kurssien suunnittelussa, yhdessä opettamisessa ja kehittämisessä.

In this narrative account. we reflect on our experiences of co-teaching multilingual university-level language and communication courses at the University of Jyväskylä, Finland. Finnish and Swedish are official languages in Finland, and most students also learn English at school. In our university, all three languages are currently taught within the same multilingual course. The courses are planned collaboratively and as phenomenon-based multilingual courses, they aner areas such as academic literacy, multilingual interaction, and research communication. In practice, “…students may read academic articles in English, write a summary in Finnish, and deliver a presentation or have a group discussion in Swedish within the same module” (Jalkanen & Nikula, 2020, p. 119). We review the background to setting up these courses, and dialogically reflect on our joint involvement in planning, co-teaching and developing multilingual academic courses.
Main Authors
Format
Articles Research article
Published
2021
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
JALT Learner Development SIG
Original source
https://ldjournalsite.files.wordpress.com/2022/01/ldj-1-5-05-12.27-web-01.06-updated.pdf
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305022812Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
2433-5401
Language
English
Published in
Learner Development Journal
Citation
License
CC BY 4.0Open Access
Copyright© 2021 each respective author

Share