Oivalluksia luku- ja kirjoitustaitojen kehittämiseen muuttuvissa lukuympäristöissä
Kuosmanen, M., Lehtinen, A., Luokomaa, S., Mäkinen, E., Siiskonen, T., Eskelä-Haapanen, S., & Lerkkanen, M.-K. (2023). Oivalluksia luku- ja kirjoitustaitojen kehittämiseen muuttuvissa lukuympäristöissä. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 33(1), 73-86. https://bulletin.nmi.fi/2023/04/17/oivalluksia-luku-ja-kirjoitustaitojen-kehittamiseen-muuttuvissa-lukuymparistoissa/
Julkaistu sarjassa
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletinTekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Embargo päättyy: 2025-04-17Pyydä artikkeli tutkijalta
Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2023
Oman osaamisen vahvistaminen ja hyvien käytänteiden ja kokemusten jakaminen vertaisten kanssa antaa parhaimmillaan uutta intoa ja edistää työhyvinvointia. LUKILOKI-koulutus toi vuosina 2018–2022 yhteen suuren joukon kasvatusalan ammattilaisia, joille luku- ja kirjoitustaitojen oppiminen ja opettaminen on merkityksellinen osa työtä. Tässä artikkelissa kuvataan koulutushankkeen antia, jota on nyt koottu kaikille avoimelle LUKILOKI – Oivalluksia luku- ja kirjoitustaitojen opettamiseen ja tukemiseen -verkkosivulle tukemaan ymmärrystä luku- ja kirjoitustaitojen kehityksestä, oppimisen tuesta, kielitietoisesta opetuksesta ja monilukutaidosta. Pitkäjänteinen työ näiden asioiden parissa edellyttää jatkuvaa oppimista, jotta kasvatusala pysyy mukana tekstiympäristöjen muutoksessa.
Julkaisija
Niilo Mäki InstituuttiISSN Hae Julkaisufoorumista
2342-9046Asiasanat
Alkuperäislähde
https://bulletin.nmi.fi/2023/04/17/oivalluksia-luku-ja-kirjoitustaitojen-kehittamiseen-muuttuvissa-lukuymparistoissa/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/182856904
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
OpetushallitusRahoitusohjelmat(t)
OPH, MuutLisätietoja rahoituksesta
LUKILOKI on Opetushallituksen 2018–2019 ja 2020–2022 rahoittama luku- ja kirjoitustaitoon keskittyvä opettajien täydennyskoulutuskokonaisuus.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista
Salokangas, Mari (2012)Työssäni tutkin yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista. Tutkimukseni tarkoituksena oli antaa puheenvuoro oppilaille, sillä aiemmat tutkimukset ovat hyvin vähän huomioineet ... -
Dysleksiariski oppimisen haasteena : fonologisen tietoisuuden interventio ja lukemaan oppiminen
Ketonen, Ritva (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Ekapelin pelaajakunta ja kirjain-äännevastaavuuksien tunnistamisen vakiintuminen
Järvisalo, Elisa (2008) -
Kirjoittaminen muutoksessa : yläkoulun äidinkielen opettajien kokemuksia uusien kirjoitustaitojen opetuksesta
Hirvinen, Elina (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli lisätä tietoa siitä, millaisia kokemuksia peruskoulun yläkoulussa työskentelevillä äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajilla on uusien kirjoitustaitojen opettamisesta. ... -
Näkökulmia uusien kirjoitustaitojen pedagogiikkaan : kirjallisuuskatsaus uuteen kirjoittamiseen osana monilukutaidon tutkimusta ja opetusta
Lappi, Maria (2017)Tutkielmassa kartoitetaan kuvailevan kirjallisuuskatsauksen kautta tutkimuskirjallisuuden näkökulmia kirjoittamisen pedagogiikkaan, erityisesti liittyen monilukutaitoon ja uuteen kirjoittamiseen. Tavoitteena on myös ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.