Mihin menet urheilujournalismi? : suomalaisten urheilutoimittajien näkemyksiä urheilujournalismin yhteiskunnallisuudesta

Abstract
Urheilujournalismilla on ollut pitkään journalismin kentällä ylenkatsottu rooli, mikä on ollut seurausta urheilu-uutisten suorituskeskeisyydestä ja viihteellisyydestä. Urheilun ja urheilujournalismin välinen riippuvuussuhde on näkynyt urheilun etuja myötäilevänä käsittelytapana, vaikka journalismin alalajina urheilujournalismin pitäisi toimia vallan vahtikoirana ja olla osa yhteiskunnallista keskustelua. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten urheilutoimittajien näkemyksiä urheilujournalismin roolista osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä sen tavasta kertoa urheilusta osana yhteiskunnallista todellisuutta. Tutkielman aineistoksi haastateltiin viittä suomalaista urheilutoimittajaa ja haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka suomalaiset urheilutoimittajat määrittelevät urheilujournalismin yhteiskunnallisuuden ja kuinka yhteiskunnallisuus suomalaisessa urheilujournalismissa toteutuu. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin portinvartijateoriaa apuna käyttäen tekijöitä, jotka urheilutoimittajien kertomuksissa vaikuttavat urheilujournalismin yhteiskunnallisuuteen. Tutkimus osoittaa, että yhteiskunnallisuus on urheilutoimittajien näkemyksissä urheilujournalismiin sisäänkirjoitettu periaate. Yhteiskunnallisuuden toteutumisen arvioihin vaikuttavat urheilutoimittajien oma suhtautuminen journalismin eetokseen sekä kokemukset toimittajana. Toimittajien yhteiskunnallinen habitus ja journalistiset taidot edistävät urheilujournalismin kentän yhteiskunnallista suhtautumista urheiluun. Samaan aikaan toimituksille asetetut tavoitteet ja tiukentuneet resurssit sekä viihteellinen mediaurheilu nakertavat urheilutoimitusten autonomiaa tarttua urheilun yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Oman osansa urheilujournalismiin tuovat urheilijoiden puheenvuorot, jotka näyttäisivät oikeuttavan yhteiskunnallisen kirjoittelun. Yhteiskunnallisen urheilujournalismin tavoittamat uudet yleisöt nähdään medioiden merkittävänä kasvumahdollisuutena ja 2020-luku koetaan urheilujournalismin murroksen vuosikymmenenä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304202575Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share