Lapsi varhaiskasvatuksen aloittajana lasten kuvakirjoissa

Abstract
Lastenkirjallisuudessa käsitellään monenlaisia lasten elämän kannalta keskeisiä aiheita. Yksi tällainen aihe on varhaiskasvatuksen aloitus, johon tässä tutkielmassa syvennyimme. Tavoitteenamme oli tutkia sitä, minkälaista kuvaa varhaiskasvatusta aloittavasta lapsesta kirjat esittivät. Valitsemamme näkökulmat aiheen tarkasteluun olivat lapsen tunteet, toiminta ja häneen kohdistuva aikuisen tarjoama tuki. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistomme koostui kahdeksasta vuoden 2010 jälkeen ilmestyneestä lasten kuvakirjasta. Sisällönanalyysin kautta muodostimme tutkimustulokset kuhunkin tutkimuskysymykseen. Lasten ilmentämät tunteet jaettiin kahteen yläluokkaan: miellyttäviin ja epämiellyttäviin tunteisiin. Lapsen toimintaa kuvaavia yläluokkia olivat: varmistuksen hakeminen, itsenäinen toiminta, vuorovaikutteinen toiminta ja välttelevä käyttäytyminen. Aikuisen antama tuki tiivistyi yläluokkiin: lapsen luottamuksen lisääminen, lapsen ihmissuhteiden huomioiminen, tapahtumien verbaalinen jäsentäminen ja toimiminen lapsen puolesta. Kirjoissa kuvattiin sitä, kuinka lapsen tuntiessa eri tunteita hänen toimintansakin tulee ilmi monenlaisissa muodoissa samoin kuin aikuisen hänelle tarjoama tuki. Nämä perspektiivit rakentavat kaikki osaltaan kirjojen kuvausta lapsesta lastenkirjallisuuden kontekstissa. Tulokset haastavatkin ajattelemaan kirjojen välittämää kuvaa lapsesta varhaiskasvatuksen aloittajana.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304052406Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share