Lapsi varhaiskasvatuksen aloittajana lasten kuvakirjoissa
Abstract
Lastenkirjallisuudessa käsitellään monenlaisia lasten elämän kannalta keskeisiä
aiheita. Yksi tällainen aihe on varhaiskasvatuksen aloitus, johon tässä
tutkielmassa syvennyimme. Tavoitteenamme oli tutkia sitä, minkälaista kuvaa
varhaiskasvatusta aloittavasta lapsesta kirjat esittivät. Valitsemamme
näkökulmat aiheen tarkasteluun olivat lapsen tunteet, toiminta ja häneen
kohdistuva aikuisen tarjoama tuki.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistomme koostui
kahdeksasta vuoden 2010 jälkeen ilmestyneestä lasten kuvakirjasta.
Sisällönanalyysin kautta muodostimme tutkimustulokset kuhunkin
tutkimuskysymykseen. Lasten ilmentämät tunteet jaettiin kahteen yläluokkaan:
miellyttäviin ja epämiellyttäviin tunteisiin. Lapsen toimintaa kuvaavia
yläluokkia olivat: varmistuksen hakeminen, itsenäinen toiminta,
vuorovaikutteinen toiminta ja välttelevä käyttäytyminen. Aikuisen antama tuki
tiivistyi yläluokkiin: lapsen luottamuksen lisääminen, lapsen ihmissuhteiden
huomioiminen, tapahtumien verbaalinen jäsentäminen ja toimiminen lapsen
puolesta.
Kirjoissa kuvattiin sitä, kuinka lapsen tuntiessa eri tunteita hänen
toimintansakin tulee ilmi monenlaisissa muodoissa samoin kuin aikuisen hänelle
tarjoama tuki. Nämä perspektiivit rakentavat kaikki osaltaan kirjojen kuvausta
lapsesta lastenkirjallisuuden kontekstissa. Tulokset haastavatkin ajattelemaan
kirjojen välittämää kuvaa lapsesta varhaiskasvatuksen aloittajana.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304052406Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Copyright© The Author(s)