Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRaatikainen, Juhani
dc.contributor.authorKuusi, Ilkka
dc.date.accessioned2023-03-30T10:59:50Z
dc.date.available2023-03-30T10:59:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86205
dc.description.abstractYritykset listautuvat rahoitusmarkkinoille tarkoituksenaan saada rahoitusta liiketoiminnalle.Tällöin voisi kuvitella, että listautumisannissa yritys pyrkisi saamaan mahdollisimman suuren rahoituksen toiminnalleen, mutta tämä ei kaikissa tapauksissa pidä paikkaansa. Tehokkaiden markkinoiden periaatteiden mukaan hintojen tulisi kaikissa mahdollisissa tilanteissa heijastaa kaikkea markkinainformaatiota. Kuten kuitenkin sopeutuvien markkinoiden teorian ja prospektiteorian perusteella voidaan todeta, tehokkaat markkinat eivät vaikuta pitävän paikkaansa kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Lyhyellä aikavälillä osakkeet vaikuttavat kirjallisuuden mukaan olevan systemaattisesti alihinnoiteltuja riippumatta markkinasta, koosta ja muista ominaisuuksista. Merkitsevästi alihinnoitellut osakkeet vaikuttavat myös tuottavan pitkällä aikavälillä muita osakkeita merkitsevästi huonommin. Kuitenkintiettyä vaihtelua yritysten välisessä alihinnoittelussa ja pitkän aikavälin suoriutumisessa voitiin havaita uusien liiketoimintamuotojen ja perinteisten yritysten kohdalla. Molempiin ilmiöihin näyttävät vaikuttavan markkinoiden joko kuuma tai kylmä kausi ja sijoittajasentimentin heilahtelu.Tutkielman empiirisessä osuudessa päästiin selvittämääntutkimuskirjallisuuden esittämien hypoteesien pätevyyttä vuosille 1995-2020 NASDAQ:sta kootulla aineistolla. Lopulliseksi aineistoksi päätyi 65 tällä aikavälillä listautunutta yritystä. Kvantitatiivisen analyysin perusteella pystyttiin toteamaan, että kombinaatiolla valittu yritysryhmä ja tutkimuskausi epäonnistut-tiin nollahypoteesin hylkäyksessä lyhyen aikavälin alihinnoittelun suhteen. Pitkän aikavälin alisuoriutumista havaittiin useilla aikakausilla verrattuna indeksiin, mutta alihinnoiteltujen osakkeiden tapauksessa merkitsevä alisuoriutumista ei havaittu. Uusien liiketoimintamuotojen ja perinteisten yritysten vertailussa ei myöskään havaittu tarvittavan suurta merkitsevää eroa alihinnoittelussa, jolloin myös tämä nollahypoteesi jää voimaan. Sentimentin ja lyhyen aikavälinalihinnoittelun korrelaatio ei ollut tarpeeksi merkitsevää eli nollahypoteesi jää voimaan. Eri aineistolla ja/tai aikakausilla tutkimustulokset olisivat voineet olla hyvinkin erilaisia, kuten muu tutkimuskirjallisuus on osoittanut.fi
dc.format.extent68
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherlistautumisanti
dc.subject.othertehokkaat markkinat
dc.subject.otheralihinnoittelu
dc.subject.othersijoittajasentimentti
dc.titleUusia liiketoimintamuotoja edustavien yritysten listautumisantien alihinnoittelu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202303302340
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTaloustiedefi
dc.contributor.oppiaineEconomicsen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi2041
dc.subject.ysopörssit
dc.subject.ysolistautuminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot