Ratkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä tutkimuksessa etsittiin onnistuneita inkluusioratkaisuja vaikeimmin vammaisten toiminta-alueittain peruskoulutasolla opiskelevien oppilaiden koulunkäyntiin. Inkluusioratkaisuja etsittiin tarkemmin juuri sosiaaliseen inkluusioon ja osallisuuteen laadullisen tutkimuksen avulla. Aiempaa tutkimusta vaikeimmin vammaisten inkluusion edistämisestä on hyvin vähän.
Tutkimusaineistona olivat INTO- tutkimushankkeen aineiston inkluusiota ja integraatiota käsittelevät osat. Tutkimushenkilöt olivat toiminta-alueittain opettavia opettajia, jotka työskentelivät laajalti koko Suomen alueella olevissa kouluissa, sekä erityiskouluissa että lähikouluissa.
Tutkimuksen tulokset korostavat yhteistyön merkitystä onnistuneille inkluusioratkaisuille. Yhteistyötä mahdollistavat positiivinen asenneilmapiiri ja opettajan minäpystyvyys. Opettajien asenteilla sekä myös laajemmin koulun henkilökunnan ja koulun rakenteiden asenteella on ratkaiseva merkitys inkluusion ja integraation toteutumiselle. Yhteistyön, vierailujen ja osallisuuden mahdollisuudet korostuivat ratkaisuissa. Erillisyys ja kielteiset asenteet estivät näiden mahdollisuuksien toteutumista.
Luovat ratkaisut yhteistyössä voivat tukea sosiaalista inkluusiota ja integraatiota vaikeimmin vammaisten oppilaiden osalta. Sosiaalisen ja asennetason inkluusion edistäminen koulussa on tärkeää myös laajemman inkluusion ja integraation yhteiskuntaan kannalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatusjohtajien inkluusiokäsitykset ja inkluusion vaikutukset päätöksentekoon
Käkönen, Johanna (2023)Laadullinen tutkimus varhaiskasvatusjohtajien inkluusiokäsityksistä sekä inkluusion vaikutuksista päätöksentekoon. -
Kolmiportainen tuki - säästöä inkluusion varjolla? : luokanopettajien käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön
Tuomioja, Petri (2014)Tuomioja, P. Kolmiportainen tuki- säästöä inkluusion varjolla. Luokanopettaji-en käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus ... -
Idän inkluusio : kiinalaisopiskelijoiden asenne vammaisten oppilaiden inkluusioon
Malinen, Olli-Pekka (2007) -
Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä
Virkki, Antti (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opetusuransa alkutaipaleella olevien induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä. Lisäksi selvitettiin millaisia rajoitteita ja ... -
Kun koulun arki kohtaa inkluusion : inkluusiodiskurssit Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2019–2022
Ylönen, Riikka; Koli, Hanna-Leena (2023)Tässä tutkielmassa tutkitaan, miten inkluusiota kuvataan Yleisradion (Yle) verkkoartikkeleissa. Lisäksi tarkastelemme, millaisia määritelmiä inkluusio verkkoartikkeleissa saa ja keiden toimijoiden ääni inkluusion kuvauksissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.